Nyt demo-lastbildæk er fremstillet af 63 procent bæredygtige materialer
Onsdag 28. september 2022 kl: 12:30
Af: RedaktionenPå IAA Transportation 2022, der fandt sted i Hannover i sidste uge, præsenterede dækproducenten Goodyear et demonstrations-lastbildæk, som er fremstillet af 63 procent bæredygtige materialer. Med dækket understreger dækproducenten, at den arbejder målrettet med mere bæredygtige materialer til sine produkter
Demonstrations-lastbildækket med 63 procent bæredygtige materialer indeholder 15 udvalgte "ingredienser" fordelt på 20 dækkomponenter - blandt andet dem, der er beskrevet nedenfor. Demonstrationsdækket har mærkningen "A" i brændstofeffektivitet. Det betyder, at det kan tilbyde samme brændstofbesparelser som de mest effektive Goodyear-lastbildæk på markedet i øjeblikket.
Dækmaterialet indeholder blandt andet carbon black, der gør dækket stærkere og forlænger dets levetid. Traditionelt er dette produkt blevet skabt ved forbrænding af forskellige typer råolie eller kultjærebaserede produkter. Demonstrationsdækket indeholder fire forskellige typer carbon black, som er fremstillet af plantebaseret olie, pyrolyseolie fra udtjente dæk, opsamling og omdannelse af kuldioxid samt en lav-karbon metan-pyrolyseprocesNogle af de råoliebaserede olier i demonstrationsdækket er blevet erstattet med rapsolie. Rapsolie er en bio-baseret ressource, der hjælper med at holde dækkets gummiblanding smidig under skiftende temperaturer. Brugen af biobaseret rapsolie er i tråd med virksomhedens mål om fuldstændigt at erstatte råoliebaserede olier i produktsortimentet inden 2040.
Silika er en ingrediens, der ofte bruges i dæk til at forbedre vejgrebet og reducere brændstofforbruget. Demonstrationsdækket indeholder en særlig slags silika, der fremstilles af aske af risskaller, der er et biprodukt fra behandlingen af ris, som ellers ofte kasseres som affald. Man har fremstillet en silika af høj kvalitet af denne overskudsaske
Polyester fra plastflasker og andet plastaffald genanvendes ved at revertere polyesteren til dens grundkemikalier og gendanne disse til teknisk rent polyester, som er velegnet til dæktråd og derfor giver mulighed for bedre regummiering.
I fremtiden vil demonstrationsdækket kunne opkobles og overvåge en række dæktilstandsparametre, hvilket kan medvirke til at reducere spild og forbedre effektiviteten ved at opretholde det ideelle dæktryk og andre dækegenskaber. Overvågning af dækkets tilstand er en vigtig faktor, når man skal afgøre, om og hvornår et dæk skal udskiftes. Det bidrager til dækkets recirkulerbarhed og forbedrer dets ydeevne.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Ny el-færge får længere ophold på værft i Svendborg
- Daglivarekoncern anlægger ladeanlæg til el-lastbiler ved centrallager i Køge
- Værft på Tasmanien skal bygge en elektriske hurtigfærge mere
- Tilskudsmodtagere og projekter kan ses på en liste
- Europæisk megawatt-ladenetværk får støtte fra EU
- Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
- Bruttoprisen på dieselolie har svinget 1.80 kroner i løbet af året
- Energisekslaber får forbud mod vejledende priser på brændstof
- 30 millioner kroner skal gavne fremtidens uddannelse, grøn mobilitet og miljø
- International transportkoncern har fået flere elektriske trækkere
- Elektrisk varebil bliver billigere
- Hurtigfærger får støtte fra Staten
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





