Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Rapport viser tegn på ulige konkurrenceforhold i oversøisk containerfart

Torsdag 11. august 2022 kl: 12:02
Share  


Af: Redaktionen

Ny analyse fra The International Transport Forum (ITF), der er en uafhængig organisation under OECD, tegner et billede af tegn på ulige konkurrencevilkår indenfor oversøisk containerfart. ITF peger på, at den ulige konkurrence er uhensigtsmæssig og anbefaler derfor i rapporten ”Performance of Maritime Logistics” at containerrederierne underlægges skrappere kontrol fra de nationale konkurrencemyndigheder og at konkurrencemyndighederne gennemfører en kritisk undersøgelse af konsekvenserne af containerrederiernes opkøb af speditions- og logistikudbydere

Den omfattende analyse ser på de mærkbare stigninger i containerraterne de senere år kombineret med store problemer med pålideligheden i forsyningskæderne. Interesseorganisationen Danske Speditører fremhæver, at ITF's analyse viser tydelige problemer med konkurrencevilkårene - ikke mindst den undtagelse fra de almindelige konkurrenceregler, som containerrederierne har opnået i form af tilladelsen til de såkaldte vessel sharing agreements, der også er også kendt som Ocean Alliances, hvor rederierne deler ledig kapacitet, giver anledning til kritik.


Danske Speditører peger også på et andet forhold, som giver anledning til en anbefaling af en nærmere granskning. Det er containerrederienes forskellige opkøb af logistik- og speditionsvirksomheder. Opkøbene har for alvor har taget fart efter, at de høje fragtrater har sikret rederierne store overskud.


- Vi er glade for, at ITF fuldt ud har anerkendt de udfordringer, som den igangværende vertikale integration af containerskibsfartsindustrien og logistikudbyderne udgør for konkurrencereguleringen«, siger Martin Aabak, der administrerende direktør i Danske Speditører.


Martin Aabak fremhæver, at ITF er på linje med blandt andet Danske Speditører, som tidligere har peget på, at rederierne vertikale ekspansion også sker på ulige vilkår, som på længere sigt vil betyde markant øgede fragtomkostninger.


- Det er på tide, at EU-Kommissionen omgående reviderer konkurrencerammen for at afspejle virkeligheden på markedet for containerskibe og sikre, at de registrerer hele omfanget og virkningerne af rederiernes virke, som det opleves af resten af transport- og speditionsbranchen som samarbejder i den maritime logistikforsyningskæde, siger han.


Interesserede kan se ITF's analyse her:







Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Undermineret kaj i Rønne bliver genopbygget
- Nyt pakhus åbner for stor udskibning
- Jernbaneløsning til eksport af kølegods til og fra Spanien skal lette flaskehalse i forsyningskæden
- Dansk containerproducent får ny direktør
- Seks nye containerskibe kan nedbringe CO2-udslippet med 800.000 ton årligt
- Søfartsstyrelsen åbner ny Brexit-pulje for danske maritime virksomheder
- Politisk erklæring skal bane vejen for grænseoverskridende transport af CO2 til geologisk lagring
- Skibsfartens hus fylder 100 år
- Nyt samarbejde mellem seks have skal hjælpe med at løse kapacitetsproblemer for europæisk havvind
- Fire rederier er indstillet til ny diversitetspris
- Tre indenrigsfærger får tilskud til grøn omstilling
- Danmark er knap trefjerdedele af vejen mod klimamålet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst