Svensk øresundshavn får afkast af bæredygtige investeringer
Mandag 1. august 2022 kl: 21:13
Af: Redaktionen
Et år efter, at den første elektriske terminaltraktor blev sat i drift, ser Helsingborg Havn en positiv effekt med reducerede driftsomkostninger med over 10 procent på trods af høje elpriser - og reduceret CO2-udledning. Investeringerne i en mere bæredygtig drift er sket på en økonomisk bæredygtig måde, så de ikke belaster havnens resultater, som i 2021 viser en stigning på seks procent i forhold til året før
Hvis de første driftsresultater holder de kommende år, vil investeringen i de elektriske terminaltraktorer give samlet besparelse på næsten 20 procent over køretøjets levetid.
Helsingborg Havn har som mål at drive en fossilfri produktion i 2024 og har investeret massivt i forskellige el-løsninger for at nå målet:
- To egne solcelleanlæg på i alt 99 MWh, der reducerer havnens afhængighed af indkøbt el
- Opførelse af eget distributionscenterInvestering i fire elektriske terminaltraktorer i 2021
- Testseng for ny tidsbesparende ladeteknologi i form af vejskinner fra Elonroad
- Sveriges første elektriske reachstacker, der bliver leveret i slutningen af sidste kvartal af i år
- Investering i et nyt Terminal Operation System (TOS) til strømlining af fragtstrømme
- Moderne produktionsudstyr såsom klapper, ramper og baneanlæg
Planen omfatter også at se på potentialet i egen batterilagring, der giver mulighed for at spare og lagre energi for at øge uafhængigheden og reducere belastningen på elnettet.
Samarbejde og vidensudveksling
For at få så meget som muligt ud af bæredygtighedsinitiativerne har havnen desuden underskrevet Helsingborg-deklarationen, en fælles indsats med aktører fra alle dele af regionens logistikkæde, der i fællesskab skal accelerere den grønne omstilling mod klimaneutral produktion i logistiksektoren inden 2030.
Helsingborg Havn har også underskrevet det skånske elektrificeringsløfte, et nationalt regeringsinitiativ, hvor i alt 17 regioner i Sverige har givet løfter om i fællesskab at finde betingelserne for mere bæredygtig vækst gennem samarbejde, videnudveksling og konkrete projekter.
- For bedst muligt at nå både vores og Sveriges overordnede bæredygtighedsmål, er vi nødt til at samarbejde på tværs af grænser. Derfor investerer og deltager vi i forskellige tiltag. Vi deler gerne ud af vores erfaringer, som vi har lært under rejsen mod den mest moderne havn i Norden og er glade for at lære af, hvordan andre arbejder hen imod en mere bæredygtig logistiksektor, siger Bart Steijaert, der er administrerende direktør i Helsingborg Havn.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fredag 9. maj 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vejafgiften er en alt for dyr måde at opkræve skat på
- Vognmandsorganisation har fået ny formand
- Udvalg skal se på sammenlægning af halve fridage
- - Vejafgiften er svær
- Formand for vognmandsorganisation takke af efter 11 år
- To-akslede city-trailere har plads til 27 paller
- Bestanden af lette lastbiler er blevet mindre de seneste år
- Antallet af nyregistreringer steg med knap 12 procent i april
- - Det var en positiv oplevelse
- Vognmand i Sorø hentede grustrailer i Østjylland
- Et enkelt mærke har over halvdelen af markedet
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |