Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

50 el-biler skal køre med patienter

Tirsdag 5. juli 2022 kl: 12:30
Share  


Af: Redaktionen

50 el-biler skal køre med patienter

Med 50 nye el-biler på vejene til siddende patienttransport er Falck begyndt at skifte sin flåde af dieselbiler ud med el-biler. I løbet af 2022 tester Falck også de første batterielektriske ambulancer

De 50 nye el-biler skal køre patienter til helbredsaftaler - eksempelvis læge, tandlæge, fysioterapeut, høreklinik med mere. Falck driver en større kontrakt for Region Hovedstaden, hvor der i forvejen indgår 10 el-biler til siddende patienttransport, og nu følger så 50 mere til Falcks kunder med et abonnement inden for sundhed og befordring.


Falck har indført en 100 procent el-bilspolitik i Danmark. Det betyder, at alle nye personbiler bestilt af Falck, i fremtiden skal køre på el. Personbilerne i Falck inkluderer 130 personbiler fra Falcks stationer, 360 biler til siddende patienttransport samt 130 firmabiler. Personbilerne i Danmark udgør 56 procent af Falcks samlede globale flåde af personbiler. Overgangen til el-biler er også i gang på Falcks øvrige markeder.


Falcks målsætning er, at man i Danmark i 2026 har omstillet mindst 90 procent af bilerne fra siddende patienttransport til el, foruden alle firma- og stationsbiler.


- I Falck vil vi gerne bidrage til at forbedre folks sundhed og trivsel med mindst mulig påvirkning af miljøet og samfundet omkring os. Falcks største direkte påvirkning af miljøet stammer fra vores flådes brændstofforbrug, og derfor er det en god start, at vi nu har fået 50 nye el-biler ud at køre på vejene. Bilerne er allerede blevet godt modtaget af både medarbejdere og vores kunder, siger Michala Fischer-Hansen, der er Executive Vice President for Consumer and Technical services i Falck.


50 procents reduktion af direkte CO2 udledninger inden 2030
De nye el-biler er et af flere initiativer, som Falck har sat i gang for at sikre en grøn omstilling af koncernen. Falck indsætter i juni 2022 også tre vejhjælpsbiler i Danmark, som kører el. Bilerne, der er bygget til lettere vejhjælp, er af typen Mercedes eVito Tourer.


Med et af verdens mest avancerede ambulancetjenester i Europa og USA, har Falck også et højt fokus på, hvordan CO2-aftrykket reduceres fra de tungere køretøjer som ambulancer, der på globalt plan udgør 80 procent af Falck's direkte CO2-udledninger. Falck har en ambition om at omstille sine ambulancer til el - eller andre vedvarende energikilder på sigt, når teknologien er moden til det. Det er Falck's forventning, at den første prototype på en elektrisk ambulance vil være klar til test i Region Hovedstaden senere i år. I Falck arbejdes der også målrettet med forebyggelse og innovation, der gør, at færre patienter behøver at blive hentet af en ambulance.


- Den grønne omstilling i Falck handler både om at reducere CO2-udledninger for vores eksisterende ydelser, men det handler også om at gentænke, hvordan vi leverer vores ydelser på en mere bæredygtig måde til gavn for både klimaet og dem, der har brug for vores hjælp. Vi arbejder med sundhedsdroner, der kan erstatte kørende transport, vi undersøger teknologier, der kan forebygge indlæggelser og forsøger løbende at udfordre, hvordan vi kan skabe mere bæredygtige leverancer og løsninger, siger Jakob Riis, der er administrerende direktør i Falck.


Falck har et mål om at reducere egne direkte CO2-udledninger med 50 procent fra 2021 til 2030, og har en intention om, at forpligte sig til Science Based Targets initiativet i 2022.


Fakta om Falck's el-biler til siddende patienttransport:
  • El-bilerne udleder hverken CO2, NOx'er eller partikler, når de kører på vejene. De er desuden støjsvage
  • De 50 el-biler er fordelt på 45 VW ID.4 Pro Performance og 5 Skoda Enyaq
  • Bilerne er bestilt med udvidede ’Assistent-’ og ’Komfort-pakker’, så sikkerhed og komfort er i højsædet






Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Antallet af nyregistrerede el-lastbiler er mere end fordoblet
- Franske varebiler skal kunne konverteres fra diesel og benzin til el
- Samarbejde skal undersøge eftermontering af dual-fuel motorer
- Politiet anholdt to formodede dieseltyve i Næstved
- Udbud åbner for over 200 el-busser på Sjælland
- Havnefolk vil have hurtigere sagsbehandling og energi-fleksibilitet
- Mindre affaldsmængder til forbrænding udløser import af affald
- Containerterminal får fornyet sit grønne certifikat
- Fredag 5. august 2022 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Aarhus får flere el-busser
- Politiet i Østjylland fik tre anmeldelser om dieseltyveri
- Brintelektriske lastbiler skal sættes ind i to områder i Tyskland

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst