7 millioner årlige rejser i Hovedstadsområdet er blevet mere miljøvenlige
Fredag 1. juli 2022 kl: 13:00
Af: RedaktionenEn af Hovedstadsområdets mest benyttede buslinier - Linje 1A - skiftede søndag 26. juni fra diesel til el. Det betyder, at 7 millioner årlige rejser i i Københavns, Hvidovre, Frederiksberg og Gentofte Kommuner nu sker mere miljøvenligt
Søndag 26. juni indsatte trafikselskabet, Movia, 30 batteri-elektriske busser på Linje 1A. Movia har sammen med kommunerne et fælles mål om, at alle Movia's busser skal køre fossilfrit i 2030 - og at mindst halvdelen kører på el.
Med omstillingen til el-busser på linje 1A tog Københavns, Hvidovre, Frederiksberg og Gentofte Kommuner et stort skridt på vejen mod grøn offentlig transport for et bedre miljø, bedre trafik og bedre by. Linje 1A kører nu emissionsfrit - det vil sige uden udledning af CO2 og lokal luftforurening fra bussernes motorer - og giver en bedre køreoplevelsen, da el-busserne støjer mindre og er mere behagelige at køre i for både kunder og chauffører.
Elbusserne på linje 1A giver Københavns, Hvidovre, Frederiksberg og Gentofte Kommuner en samlet årlig CO2-besparelse på 2.300 ton.
Dermed bidrager de fire kommuner samt Movia til at indfri målsætningen om en national CO2-reduktion på 70 pct. inden 2030.
Fakta om Linje 1A:
- Buslinjen 1A - som kører gennem Københavns, Hvidovre, Frederiksberg og Gentofte Kommune - er med 30 nye el-busser omlagt til el-drift
- Det er Movia, der som Danmarks største mobilitetsselskab udbyder busdriften for linje 1A. Operatøren Umove overtager driften fra Arriva og har opgaven med at køre busserne på linien
- Omstillingen til el reducerer udledning af CO2 på linje 1A med ca. 2.300 ton om året opgjort efter "tank-til-hjul"-princippet
Ved udgangen af 2022 vil 337 elbusser og en brintbus kører i Movias område. Det svarer til 25 procent af Movia's busser.
I alt kører otte forskellige busoperatører med el-busser for Movia. Det er Anchersen, Arriva, DitoBus, Keolis, Kruse Nobina, TideBus og Umove.
Miljøegenskaber ved el-busdrift:
- El-busser er tre-fire gange mere energieffektive end dieselbusser. En ny dieselbus anvender tre-fire gange mere energi til fremdrift end en elbus
- El-busser støjer væsentligt mindre end dieselbusser - især når de sætter i gang
- El-busserne er udstyret med et fyr til kabineopvarmning, som anvender et fossilfrit brændstof (Eksempelvis HVO)
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Landstrømmen kommer fra en brintgenerator
- Ny rapport anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer
- Salget af nye elektriske lastbiler vil nå tre fjerdedele i 2030
- Elektriske sættevogne er på vej på vejene i Danmark
- Esbjerg-rederi leverer sit hidtil bedste resultat
- - Vores havn er fortsat åben for leverandører til amerikansk havvind
- Lufthavn får lynladere til taxier og personbiler
- Vi har leveret transportnyheder i 25 år
- Energiselskab har ansat en ny presse- og kommunikationschef
- Mester flytter elektrisk med to Master-biler
- Bedre forhold for cyklister gavner også den kollektive transport
- Trafikselskab og kommune har plantet træer langs busrute
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |