Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Tysk transportkoncern kører fossilfrit på svensk Østersø-ø

Torsdag 30. juni 2022 kl: 12:04
Af: Redaktionen

Tysk transportkoncern kører fossilfrit på svensk Østersø-ø

Region Gotland arbejder på at blive fossil-fri i 2040 - fem år tidligere, ende Sveriges nationale mål. Transportkoncernen DB Schenker's svenske selskab vil med fire batteri-elektriske lastbiler hjælpe Gotland på vej mod målet

De fire batteri-elektriske lastbiler er leveret af Svenske Scania, der er i gang med at udbygge sit elektriske modelprogram. I dag har Scania batteri-elektriske lastbiler til distributionskørsel og renovationskørsel. Til næste år vil den svenske lastbilproducent også have batteri-elektriske trækkere og forvogne til transport over længere strækninger på programmet.


Ud over de fire batteri-elektriske lastbiler, leverer Scania også to plugin-hybrid lastbiler.


- Vi kører allerede i el-biler flere steder i Sverige og har testet, hvordan de virker. Nu tager vi næste skridt og investerer i elektrificeret distribution i en hel region for virkelig at gøre en forskel. Derudover opbygger vi værdifuld viden om el både i bymiljø med mange stop, og i landdistrikter med afstande over 300 kilometer, siger Viktor Strömblad, der er landechef hos DB Schenker.


- Det føles rigtig godt at etablere en fossilfri og næsten emissionsfri distribution på Gotland. Det unikke ved denne store investering er, at vi gør det i et helt distributionsområde i fuld produktion, siger Jonas Jävert, der er Head of Innovation & Purchasing hos Schenker Åkeri.


Scania har mange geografisk spredte kunder, som tester batteri-elektriske lastbiler i forskellige sammenhænge og opbygninger. 


- Det, DB Schenker gør på Gotland med en fossilfri systemløsning i et unikt miljø, lærer os meget om de udfordringer og muligheder, der opstår, når et helt distributionscenter bliver elektrificeret. At have denne helhedsorienterede tilgang er et vigtigt skridt i at opskalere elektrificeringen. Fremadrettet ser vi også det samme potentiale for DB Schenkers internationale lastbilflåde, siger Evalena Falck, der er Scania Sales Director, Strategic Account Management.


DB Schenker er i fuld gang med at elektrificere sin flåde. Koncernens globale mål er at alle transporter - søfart, luftfart og landtransport - skal være klimaneutrale i 2040. Men koncernen arbejder hårdt på at gøre det hurtigere end det. 




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Værft på Tasmanien skal bygge en elektriske hurtigfærge mere
- Tilskudsmodtagere og projekter kan ses på en liste
- Europæisk megawatt-ladenetværk får støtte fra EU
- Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
- Bruttoprisen på dieselolie har svinget 1.80 kroner i løbet af året
- Energisekslaber får forbud mod vejledende priser på brændstof
- 30 millioner kroner skal gavne fremtidens uddannelse, grøn mobilitet og miljø
- International transportkoncern har fået flere elektriske trækkere
- Elektrisk varebil bliver billigere
- Hurtigfærger får støtte fra Staten
- Første projekt får grønt lys til hurtigere CO2-fangst
- Rederier kom med klare budskaber til er­hvervs­mi­ni­ste­ren

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst