Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Transportkoncern nåede bæredygtige resultater i et udfordrende år

Tirsdag 24. maj 2022 kl: 12:28
Af: Redaktionen

Transportkoncern nåede bæredygtige resultater i et udfordrende år

Ændrede rammevilkår og kapacitetsmangel satte sit præg på transport- og logistikkoncernen Frode Laursen's økonomiske resultater i 2021. På trods af stigende omsætning kunne resultatet ikke matche overskuddet i 2020. Til gengæld lykkedes det Frode Laursen at sænke sine CO2-emissioner med 9 procent. Dermed er virksomheden godt på vej til at indfri sine ambitioner om sænke sit CO2-udledning med 35 procent fra 2020 til 2030

I 2021 opnåede Frode Laursen A/S et overskud på 31 millioner kroner efter skat, baseret på en omsætning på 2.013 millioner kroner. Egenkapitalen udgjorde ved afslutningen af regnskabsåret 200 millioner kroner, hvilket svarer til en soliditetsgrad på 27,7 procent.
 

Som forventet blev både omsætning og indtjening i 2021 præget af corona-pandemien og væsentlige ændringer i branchens rammevilkår, der gjorde det vanskeligere og dyrere at afvikle visse typer transportopgaver. Kapacitetsmangel og markant øgede omkostninger betød, at Frode Laursen's overskud blev 8 millioner kroner lavere i 2021 end året før.


- Vores medarbejdere har håndteret en ekstremt omskiftelig periode med en sand kraftpræstation. De har været omstillingsparate og klar til at yde en ekstra indsats for at sikre, at vi har kunnet levere til vores kunder, siger økonomidirektør Dennis Rytter og fortsætter:


- Det er dog desværre ikke lykkedes os i tilstrækkelig grad at få de øgede udgifter konverteret ud i markedet, og det samlede resultat er derfor ikke tilfredsstillende.
 

CO2-udledningen var 9 procent lavere i 2021
Kort før offentliggørelsen af regnskabet udsendte Frode Laursen sin CSR-rapport for 2021, der viser en betydelig nedgang i virksomhedens CO2-udledning.


I 2021 gik Frode Laursen over til udelukkende at bruge grøn strøm på alle lokationer, hvilket medførte et fald på 48 procent i logistikcentrenes CO2-udledning, mens transporternes CO2 udledning faldt med 8 procent. Faldet i transporten skyldes først og fremmest en tredobling af Frode Laursens forbrug af alternative brændstoffer, som HVO-biodiesel og biogas. I 2021 kørte cirka 16 procent af Frode Laursens transporter på alternative brændstoffer.


Samlet set betød det, at Frode Laursen sænkede sin CO2-udledning med 9 procent, hvilket er et stort skridt mod virksomhedens mål om at have reduceret sit CO2-udslip med 35 procent fra 2020 til 2030.


- Vi er stolte af, at vi det første år er lykkedes med at gøre et så markant indhug i vores CO2-udledning, og vi vil gøre meget for at kunne fortsætte de gode takter trods stigende omkostninger og udfordrende rammevilkår for den grønne omstilling af vejgodstransporten, siger Dennis Rytter.
 

Forventninger til 2022
Frode Laursen vil fortsat være en stærk logistikpartner på forretningsområderne lagerlogistik samt nationale og internationale trafikker inden for segmenterne dagligvarer, byggevarer og recycling i Nordeuropa.
 

I lighed med 2021 er 2022 præget af yderligere ændringer i rammevilkårene for transportbranchen, der både vil påvirke selskabet og markedet væsentligt. Samtidig bidrager urolighederne i Ukraine også til en generel usikkerhed.


Frode Laursens primære forretningsområder omfatter lagerlogistik samt nationale og internationale transporter inden for segmenterne dagligvarer, byggevarer samt recycling i Nordeuropa.
 

Frode Laursen har over 1.700 ansatte, disponerer dagligt godt 700 biler og ejer 639.000 kvadratmeter lager under tag.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift
- Ny brintaftale skal bane vejen for et nyt eksporteventyr og lokal vækst
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- SVM-Regeringen skruer op for støtten til grøn omstilling af tung vejtransport
- Ny pulje får flere grønne lastbiler på vejene
- Containertransport har fået flere elektriske trækkere

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst