AFTALE MELLEM DANMARK OG HOLLAND:
En ny aftale gør det muligt for danske rederier at sejle med større CTV-skibe - Crew Transfer Vessels - som kan medbringe flere personer, når de operer i offshore-sektoren i Holland. Danske Rederier har arbejdet for de nye regler og er tilfreds med aftalen, der er indgået mellem Danmark og Holland
Med aftalen bliver det nemmere for danske rederier at få og udføre service og vedligeholdelsesopgaver i offshore-sektoren i Holland.
Aftale mellem Danmark og Holland sikrer lige vilkår i både hollandske og danske farvande - og gør det muligt for rederier at udnytte hele kapaciteten på deres CTV-skiber, når de fragter mandskaber til og fra havvindmølleparker.
- Det åbner nogle nye muligheder for os, som kommer til at betyde, at vi kan byde ind på andre og større opgaver. Indtil nu har vores både ikke været konkurrencedygtige i Holland og Belgien, pga. den uudnyttede kapacitet. Så det bliver rigtig spændende, siger Mik Henriksen, der er administrerende direktør for rederiet MHO-CO, som allerede opererer i offshore-sektoren i Holland.
Sidste år byggede MHO-CO to nye CTV'er, som kan sejle med op til 36 personer. En kapacitet de indtil videre langt fra har kunne udnytte i offshore-sektoren i Holland.
- Vores to nye CTV'er er hybrid-katamaraner, hvor el-motorer sparer på udledning af CO2, men også på vægt og plads, hvilket betyder, vi har plads til mange flere personer end tidligere CTV'er. Når vi har arbejdet i Holland, så har vi sejlet med halvtomme skibe, fordi vi ikke måtte fylde skibene op. Det er tosset på så mange planer, siger Mik Henriksen, som påpeger, at optimal energidrift bør proriteres højere.
Aftalen betyder at både hollandske og danske skibe må transportere over 12 medarbejdere med højhastighedsfarttøjer, når de opererer i nationale farvande i Danmark og Holland. Ind til nu har det kun været tilladt for begge lande i dansk farvand, mens det kun var tilladt for hollandske skibe i Hollandsk farvand. Formålet med aftalen er at styrke konkurrenceforholdene på det hollandske marked.
- Vi har en række rederier, som har været fremsynet. De har investeret i CTV'er, som kan transportere mange flere personer. Det er både grønnere og mere effektivt. Derudover er det kun rimeligt, at der lige vilkår, når rederierne byder ind på opgaverne i offshore-sektoren i Holland, siger direktør for klima, miljø og sikkerhed, Maria Skipper Schwenn.
I alt 45 danske rederier er i dag helt eller delvist beskæftiget med havvind.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Shipping-koncern skifter 600.000 liter fossil diesel ud med biodiesel
- Fragtmængderne fald i flere regioner
- Bilister i el-biler vælger færgen over Kattegat
- Sveriges største containerhavn får ny direkte forbindelse til Asien
- Martin industrivirksomhed har fået ny ejer og nyt navn
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
Skriv din kommentar:
Offshore skibe kan udnyttes bedre
Mandag 9. maj 2022 kl: 10:11
Af: RedaktionenEn ny aftale gør det muligt for danske rederier at sejle med større CTV-skibe - Crew Transfer Vessels - som kan medbringe flere personer, når de operer i offshore-sektoren i Holland. Danske Rederier har arbejdet for de nye regler og er tilfreds med aftalen, der er indgået mellem Danmark og Holland
Med aftalen bliver det nemmere for danske rederier at få og udføre service og vedligeholdelsesopgaver i offshore-sektoren i Holland.
Aftale mellem Danmark og Holland sikrer lige vilkår i både hollandske og danske farvande - og gør det muligt for rederier at udnytte hele kapaciteten på deres CTV-skiber, når de fragter mandskaber til og fra havvindmølleparker.
- Det åbner nogle nye muligheder for os, som kommer til at betyde, at vi kan byde ind på andre og større opgaver. Indtil nu har vores både ikke været konkurrencedygtige i Holland og Belgien, pga. den uudnyttede kapacitet. Så det bliver rigtig spændende, siger Mik Henriksen, der er administrerende direktør for rederiet MHO-CO, som allerede opererer i offshore-sektoren i Holland.
Sidste år byggede MHO-CO to nye CTV'er, som kan sejle med op til 36 personer. En kapacitet de indtil videre langt fra har kunne udnytte i offshore-sektoren i Holland.
- Vores to nye CTV'er er hybrid-katamaraner, hvor el-motorer sparer på udledning af CO2, men også på vægt og plads, hvilket betyder, vi har plads til mange flere personer end tidligere CTV'er. Når vi har arbejdet i Holland, så har vi sejlet med halvtomme skibe, fordi vi ikke måtte fylde skibene op. Det er tosset på så mange planer, siger Mik Henriksen, som påpeger, at optimal energidrift bør proriteres højere.
Aftalen betyder at både hollandske og danske skibe må transportere over 12 medarbejdere med højhastighedsfarttøjer, når de opererer i nationale farvande i Danmark og Holland. Ind til nu har det kun været tilladt for begge lande i dansk farvand, mens det kun var tilladt for hollandske skibe i Hollandsk farvand. Formålet med aftalen er at styrke konkurrenceforholdene på det hollandske marked.
- Vi har en række rederier, som har været fremsynet. De har investeret i CTV'er, som kan transportere mange flere personer. Det er både grønnere og mere effektivt. Derudover er det kun rimeligt, at der lige vilkår, når rederierne byder ind på opgaverne i offshore-sektoren i Holland, siger direktør for klima, miljø og sikkerhed, Maria Skipper Schwenn.
I alt 45 danske rederier er i dag helt eller delvist beskæftiget med havvind.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Shipping-koncern skifter 600.000 liter fossil diesel ud med biodiesel
- Fragtmængderne fald i flere regioner
- Bilister i el-biler vælger færgen over Kattegat
- Sveriges største containerhavn får ny direkte forbindelse til Asien
- Martin industrivirksomhed har fået ny ejer og nyt navn
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |