Solceller og batterier kan skære CO2-udledningen fra nyt lager ned med over 40 procent
Onsdag 23. marts 2022 kl: 10:45
Af: RedaktionenDet nye lager- og kontorbyggeri på samlet 95.000 kvadratmeter tæt på København, som DSV-koncernen står over for at tage i brug, får en del af energiforbruget et system med solceller og batterier
DSV fremhæver, at bygningen er opført med et gennemgående fokus på bæredygtige løsninger og genanvendelse af materialer. Traditionelt har lagerbygninger haft svært ved at komme i betragtning til bæredygtighedscertificeringer på grund af størrelsen. Men som én af de første større lagerbygninger har bygningen fået en DGNB Sølv præcertificering.
For at minimere mængderne af CO2-udledning i driften tester DSV ydermere en opsætning med solceller på dele af taget kombineret med en innovativ batteriløsning.
Beregninger fra DSV’s partner på testprojektet, Hybrid Greentech, viser foreløbigt, at solcelle- og batteriløsningen kan reducere CO2-udledningen med op til 42 procent i forhold til et scenarie uden solceller og batteri. Batteri-enheden lagrer en del af solenergi fra dagtimerne, så den kan benyttes i aften- og nattetimerne. Ved overproduktion af solenergi i løbet af dagen kan overskudsenergien afsættes til elnettet.
Med den nuværende løsning vil den årlige CO2-besparelse løbe op i ca. 113 tons CO2 årligt, og det svarer til det årlige varme- og elforbrug for 22 danske parcelhuse på 135 kvm. Hvis solcelle- og batteriløsningen udvides til det maksimalt mulige på lageret, vil det kunne medføre fire til fem gange større CO2-besparelse pr. år.
Når testen er færdig, vil DSV vurdere om batteriløsningen skal udvides, og om den skal benyttes på andre af DSV’s nye faciliteter rundt omkring i verden.
Om DGNB:
- DGNB står for Deutsche Gesellschaft für Nachhaltiges Bauen
- DGNB er en frivillig certificeringsordning inden for bæredygtigt byggeri
- DGNB er baseret på en helhedsorienteret forståelse af bæredygtighed, hvor ikke blot evaluerer et byggeri eller et byområde ud fra, hvor miljømæssigt bæredygtigt det er, men også ud fra, hvor socialt og økonomisk bæredygtigt det er
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Den nye Storstrømsbro er klar til de første trafikanter til februar
- Specialkøretøj skal køre ud i Limfjorden
- Færdselsstyrelsen ændrer praksis med tilsyn for at skabe større effekt
- Hollandsk distributionsbil er en alsidig distributionslastbil
- Ombygning af færge til el-drift tager længere tid end forventet
- Sydjysk fjordhavn forenkler adgangen til sikrede områder
- EU-Kommissionen har skiftet kurs - lastbiler bliver undtaget
- Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop
- Verdens største batterielektriske hurtigfærge har fået gang i motorerne
- Motorvejstilslutning ved Horsens spærres i en måned efter nytår
- Tysk pakkedistributør kører med el-lastbiler efter en kilometermodel
- Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




