RUNDSPØRGE BLANDT REDERIER:
Ni ud af ti administrerende direktører fra rederierne oplever ifølge en rundspørge fra Danske Rederier, at deres kunder, investorer og andre samarbejdspartnere stiller større krav til bæredygtighedsrapportering
I rundspørgen foretaget af Danske Rederier blandt en lang række af rederiernes topchefer, svarer ni ud af ti, at de oplever større krav til deres ESG-rapportering sammenlignet med for fem år siden. ESG står for ’environmental, social and governance, som kan oversættes til miljø, sociale og ledelsesmæssige forhold og opfattes som en virksomheds bæredygtighedsindsats.
Hos Danske Rederier peger man på, at mange danske rederier gennem en årrække har været i gang med at udvikle strategier for netop ESG. Og det kan vise sig at være indsatsen værd nu, hvor interessenter efterspørger mere end afkast og rettidighed.
- Der er kommet et langt større fokus på, hvordan man driver sit rederi. Det er ikke længere nok at levere kundernes varer til tiden og sikre afkast til ejerne, det er også vigtigt, at man gør det på en ansvarlig måde. Det er topchefernes svar et tydeligt bevis på, og det jeg synes, at det er et meget positivt tegn for vores branche, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
I rundspørgen er redericheferne også blevet spurgt, om de forventer at udbygge og forbedre deres ESG-rapportering i det kommende år. Samtlige adspurgte forventer at lægge en endnu større indsats i arbejdet med rapporteringen, og 83 procent vil gøre det i høj grad eller meget høj grad.
- Det hænger naturligvis sammen med bevidstheden om, at vi skal sejle mere grønt i fremtiden. Men det er også et fokus på arbejdsforhold, ligestilling, ledelsesstil, som vinder større og større indpas, og som, jeg tror, vil føre til nogle endnu bedre virksomheder. Jeg oplever, at det står meget højt på dagsordenen hos CEO’erne, og det er udtryk for en sund udvikling, siger Anne H. Steffensen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
- Giftig kemi fra skibe i kystnære områder får lovgivning i mod sig
Skriv din kommentar:
Bæredygtighedsbundlinjen fylder mere
Onsdag 26. januar 2022 kl: 11:32
Af: RedaktionenNi ud af ti administrerende direktører fra rederierne oplever ifølge en rundspørge fra Danske Rederier, at deres kunder, investorer og andre samarbejdspartnere stiller større krav til bæredygtighedsrapportering
I rundspørgen foretaget af Danske Rederier blandt en lang række af rederiernes topchefer, svarer ni ud af ti, at de oplever større krav til deres ESG-rapportering sammenlignet med for fem år siden. ESG står for ’environmental, social and governance, som kan oversættes til miljø, sociale og ledelsesmæssige forhold og opfattes som en virksomheds bæredygtighedsindsats.
Hos Danske Rederier peger man på, at mange danske rederier gennem en årrække har været i gang med at udvikle strategier for netop ESG. Og det kan vise sig at være indsatsen værd nu, hvor interessenter efterspørger mere end afkast og rettidighed.
- Der er kommet et langt større fokus på, hvordan man driver sit rederi. Det er ikke længere nok at levere kundernes varer til tiden og sikre afkast til ejerne, det er også vigtigt, at man gør det på en ansvarlig måde. Det er topchefernes svar et tydeligt bevis på, og det jeg synes, at det er et meget positivt tegn for vores branche, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
I rundspørgen er redericheferne også blevet spurgt, om de forventer at udbygge og forbedre deres ESG-rapportering i det kommende år. Samtlige adspurgte forventer at lægge en endnu større indsats i arbejdet med rapporteringen, og 83 procent vil gøre det i høj grad eller meget høj grad.
- Det hænger naturligvis sammen med bevidstheden om, at vi skal sejle mere grønt i fremtiden. Men det er også et fokus på arbejdsforhold, ligestilling, ledelsesstil, som vinder større og større indpas, og som, jeg tror, vil føre til nogle endnu bedre virksomheder. Jeg oplever, at det står meget højt på dagsordenen hos CEO’erne, og det er udtryk for en sund udvikling, siger Anne H. Steffensen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
- Giftig kemi fra skibe i kystnære områder får lovgivning i mod sig
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |