Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Østjyllands største havn melder om fremgang på alle områder

Tirsdag 18. januar 2022 kl: 10:17
Af: Redaktionen

Østjyllands største havn melder om fremgang på alle områder

Containere, fast og flydende bulk, krydstogt, passagerer, projektlast og ro-ro. For første gang i mange år præsterede Aarhus Havn fremgang på samtlige forretningsområder i 2021. Den samlede omsætning steg med 889.000 ton gods til over 10 millioner tons gods. Det svarer til, at havnen håndterede over 1.000 ton gods hver eneste time året rundt

En stor del af væksten er båret af containeromsætningen, som opgjort i 20-fods containerenheder steg med 95.000 teu til i alt 718.000 teu. Det er en stigning på 15 procent. Aarhus Havn's ledelse peger på, at stigningen er sket efter nogle år, hvor containeromsætningen er steget betragteligt. De seneste fem år er omsætningen steget med 58 procent.


Thomas Haber Borch, der er direktør i Aarhus Havn, er ganske tilfreds med, at Aarhus Havn kan præstere omsætningsstigning på alle hylder i 2021, og særligt fordi 2020 ikke var noget dårligt år for virksomheden på trods af corona-pandemiens påvirkninger. Han understreger dog, at der ikke er forventninger om, at succesen nødvendigvis gentager sig i samme skala i de kommende år.


- Mens mange andre havne i verden har været belastet af, at de globale forsyningskæder er under pres og godset har hobet sig op med store forsinkelser til følge, har vi her i Aarhus været i stand til at tage skibene ind og ekspedere godset ”in time”. I løbet af året har vi været udfordret af manglende plads flere steder på havnen, men jeg synes, vi har fundet gode løsninger sammen med vores kunder, siger Thomas Haber Borch.


Han er også godt tilfreds med udviklingen på bulk-området, selv om stigningerne her er mere beskedne. Til gengæld viste forretningsområdet ”passagerer” en betydelig vækst, som kan forklares med, at corona-pandemien har sat knap så store begrænsninger for rejseaktivitet mellem landsdelene i 2021, som tilfældet var i 2020. 


Omsætningen i projektlast er til gengæld mere end fordoblet, men dog på et beskedent niveau, mens ro-ro-området realiserer en vækst lidt over gennemsnittet.


- Og så vil nogle måske undre sig over, at vi har haft fremgang på krydstogt. Det er da også lidt af et kuriosum, idet vi i 2021 havde ét anløb mod nul året før - og derfor fremgang, siger Thomas Haber Borch.


Krydstogtbranchen har været lagt ned i de seneste to år. I den periode har Aarhus Havn taget krydstogt op til fornyet overvejelse, hvilket blandt andet har resulteret i en beslutning om at investere i et landstrømsanlæg til krydstogtskibe. Når anlægget står klar i 2023, er krydstogt et forretningsområde, som virksomheden igen vil satse på.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst