Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Rapport kommer med fem anbefalinger til nul-emission fra vare- og lastbiler

Tirsdag 18. januar 2022 kl: 09:42
Af: Redaktionen

Interesseorganisationerne Dansk Energi og Dansk e-Mobilitet har i samarbejde med 36 centrale aktører fra hele værdikæden udarbejdet en rapport om nul-emission fra vare- og lastbiler. Rapporten kommer med en række anbefalinger til en dansk strategi for grøn omstilling af den tunge vejtransport - blandt andet el og brint i vare- og lastbiler

Rapportens hovedanbefaling er, at alle nye varebiler og mindst halvdelen af lastbilerne, der sælges i Danmark i 2030, skal være nulemissionskøretøjer og køre på el eller brint.  Hermed vil ca. 10.000 lastbiler og ca. 150.000 varebiler være nulemission i Danmark i 2030. Det er ifølge rapporten ambitiøst, men inden for rækkevidde. 


Men det kommer ikke af sig selv i Danmark. Hvis vare- og lastbiler skal køre på el og brint, er der en helt ny værdikæde, der skal bygges op. Der skal produceres markant mere grøn strøm, elnettet skal forstærkes og suppleres af brintinfrastruktur, elladestandere, og tankanlæg til brint skal etableres både langs offentlig veje og på private arealer. Vognmænd skal investere i ny teknologi, og kunderne skal efterspørge grøn transport, som i begyndelsen vil være dyrere end dieselbaseret transport. Derfor er der brug for både økonomiske incitamenter og regulering, der fremmer efterspørgslen.


Rapporten har fem anbefalinger, som er afgørende for at få sat gang i en ny grøn værdikæde til nulemission vare- og lastbiler i Danmark:
  • Udbyg grøn forsyning af el og brint
  • Etabler offentlig tankinfrastruktur til el og brint
  • Opstartstøtte samt fradrag til køretøjer og privat tankinfrastruktur
  • Højere pris på fossil vejtransport
  • Fremme af efterspørgsel via krav

Anbefalingerne giver samlet set et bud på realistiske rammevilkår for indfasning af nye køretøjer og infrastruktur til el og brint. Der foreslås støtte, øget fradrag og udbud til at få nødvendig tankinfrastruktur etableret og de første omtrent 1.000 nulemissionlastbiler på vejene i 2025 samt accelereret udrulning af varebiler. Efter 2025 skal der ske en overgang til markeds- og incitamentsbaserede virkemidler.


Interesserede kan hente rapporten "El og brint i fremtidens vare- og lastbiler" her:






Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fredag 12. september 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Energiselskab byder på årets el-lastbil
- Elektriske Flextrafik-biler får lynlade-muligheder i Køge og Nykøbing F
- Der er kommet 85 procent flere el-lastbiler på et år - i alt 542
- Tekniske problemer har udskudt åbning af pulje til klokken 12
- Totale levetidsomkostninger kan beregnes på vidensportal om el-lastbiler
- Projet med brintrør til Tyskland er godkendt
- Fredag 29. august 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Biler på Europa-tour viste 67 procent lavere udledning biobrændstoffer
- Energiselskab: Man skal sidde klar ved tasterne
- Pulje til grøn omstilling af tung vejtransport 2025 åbner 3. september
- Politikere i København har vedtaget en nulemissionszone

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst