Dansk firma leverer elektriske terminaltraktorer til svensk Øresundshavn
Mandag 17. januar 2022 kl: 10:48
Af: Redaktionen
Helsingborg Havn har bestilt fire elektriske Terberg-terminaltraktorer hos den danske virksomhed N.C. Nielsen A/S, der har hovedsæde i Balling i Himmerland og afdelinger i hele landet
Helsingborg Havn, der både er havneoperatør og driver stevedoring-virksomhed, er den næststørste containerhavn i Sverige. Helsingborg kommune har besluttet, at alt udstyr i havnen ikke må have nogle udledninger af CO2 og NOx i 2024. Havnen vil med de nye batteri-elektriske terminaltraktorer tage et skridt mod målet om at skabe den mest miljøvenlige havn i Skandinavien.
Bart Steijaert, der er administrerende direktør i Helsingborg Havn AB siger, at havnens strategi er at være den mest miljøvenlige havn i Skandinavien inden 2024, og købet af de elektriske Terberg terminaltraktorer er den første investering i realiseringen af dette mål.
- Terberg er de første der kan levere elektriske terminaltraktorer, og deres udstyr er særdeles pålideligt. Vi ved, det fungerer, og servicen er rigtig god, siger Bart Steijaert, som forventer, at de første meromkostninger ved de elektriske køretøjer vil være indtjent i løbet af den periode.
- Besparelserne på vedligeholdelse og diesel gør investeringsafkastet favorabelt, påpeger han.
De nye fire ens terminaltraktører af typen YT203-EV skal køre 24/7 i mindst 10 år og bruges i containerterminalen, logistikparken og til transport mellem de to steder. På grund af driftsintensiteten har Helsingborg Havn valgt batteripakken med den højeste kapacitet til traktorerne, 222 kWh. Elektricitetsselskabet Öresunds Kraft AB, som ligger på nabogrunden, garanterer leveringen af bæredygtig elektricitet.
Helsingborg Havn bestilte de nye Terberg terminaltraktorer fra N.C. Nielsen. De første Terberg YT203-EV er blevet leveret, og personalet på Helsingborg Havn har fået omskolingskurser fra diesel til elektricitet, og der er købt nye vedligeholdelsesværktøjer.
I slutningen af 2024 vil alle eksisterende dieseldrevne Terberg-terminaltraktorer være blevet erstattet af nye elektriske Terberg-terminaltraktorer.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
- Giftig kemi fra skibe i kystnære områder får lovgivning i mod sig
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |