Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
REDERI-ORGANISATION:

Danmark skal trække den globale omstilling af skibsfarten

Mandag 10. januar 2022 kl: 11:27
Share  


Af: Redaktionen

Med et mål om at accelerere den globale grønne omstilling af skibsfarten, lancerer organisationen Danske Rederier en ny strategi, der skal sætte kursen mod mere bæredygtig søfart de næste tre år

Baggrunden for strategien er, at rederierne står over for den ganske store opgave - at gøre skibsaften klimaneutral så hurtigt som muligt og senest i 2050. 


Med den nye strategi ”Towards Zero” vil Danske Rederier sætte turbo på den proces.


Det betyder konkret, at Danske Rederier vil arbejde endnu hårdere for at overvinde de regulatoriske finansielle og politiske barrierer, der står i vejen for global og klimaneutral skibsfart. De spor, der bliver lagt i de kommende år, bliver afgørende for vejen hen mod 2050.


Med den nye strategi vil Danske Rederier blandt andet skubbe på og skabe grundlag for, at reduktionskravene og den følgende globale klimaregulering fra FN’s søfartsorganisation, IMO, bliver mere ambitiøs. Derudover er det ambitionen at styrke rederiernes klimarapportering, sætte håndgribelige aftryk på den europæiske klimapakke ”Fit for 55” og endelig udnytte det potentiale, som danske rederier har i offshore vind og CCTS.


- Danmark er en kæmpe søfartsnation og vi har derfor en forpligtelse til at udnytte vores størrelse til at spille en positiv og ambitiøs rolle i den grønne omstilling af den globale skibsfart. Derfor er formålet med den nye strategi ’Towards Zero’ at accelerere omstillingen af skibsfarten mod at blive emissionsfri. Sammen med regeringen kan vi vise vejen - ikke bare i Danmark men på globalt plan, siger Jacob Meldgaard, der er administrerende direktør i rederikoncernen Torm og formand for Danske Rederier.


Praktikpladsgaranti hæves
Selvom den grønne omstilling af skibsfarten er det altoverskyggende tema i den nye strategi, vil Danske Rederier fortsat fokusere på at løse medlemmernes problemer - og finde løsninger - samt sikre, at rederierne fremadrettet har de folk med de kompetencer, der er brug for i branchen. 


Organisationen fremhæver, at fødekæden af rette kompetencer er afgørende for, at rederierne kan lykkes med den grønne omstilling. Derfor garanterer rederierne fremover 400 mod 350 praktikpladser årligt.


- Der er en benhård kamp om talenterne, og særligt i nærskibsfarten og på offshore-fartøjerne mangler vi folk med de rette kompetencer, så jeg meget tilfreds med, at vi nu hæver barren og fremover garanterer 400 unge mennesker en praktikplads hvert eneste år, siger Jacob Meldgaard.


Strategi afløser ”Ahead for the curve”
Den nye strategi ”Towards Zero” afløser strategien ”Ahead of the curve”, som Danske Rederier styrede efter fra 2018 til og med 2021. I den netop afsluttede strategiperiode var et af de centrale pejlemærker at sikre, at Danmark fortsat ville være et attraktivt sted at drive rederi.


- Den danske flåde er vokset betragteligt både i flag og bruttotonnage, og eksporten er steget. Det er de mest åbenlyse beviser på, at Danmark er et godt sted at drive rederi. Vi havde et mål om, at antallet af skibe under dansk flag skulle vokse 10 procent, og det tal er vokset 14 procent. Målt på tonnage er flåden steget med mere end 40 procent, så det er mere end lykkedes, siger Jacob Meldgaard.


Fakta om ”Towards Zero":
  • Den nye strategi ”Towards Zero” har følgende seks hoved-mål:
  • At få indført nye ambitiøse reduktionsmål frem mod 2050 i den endelige drivhusgasstrategi i 2023. De nye mål bør være baseret på videnskab og være i overensstemmelse med Paris-aftalen
  • At øge danske rederiers bidrag til udbygningen af den globale havvindkapacitet og CCS-projekter
  • At vedligeholde og udvikle en stærk forsyningskæde af kompetencer til shippingindustrien
  • At garantere og levere mindst 400 praktikpladser til søs om året for at tage højde for vækst i den danske flåde, herunder offshore-sektoren
  • At sikre konkurrencedygtige rammevilkår og understøtte fortsat vækst af den danske handelsflåde og shippingindustri
  • At løse vores medlemmers daglige udfordringer

Interesserede kan hente "”Towards Zero" fra Danske Rederier her:







Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Lufthavn køber klimakompensation på naboø
- Transportkoncern nåede bæredygtige resultater i et udfordrende år
- Fossilfrit produceret stål bliver en bærende del i el-lastbiler
- Energiselskab leverer HVO-diesel og CO2-neutral strøm til festival
- Transportfirma er blevet CO2-neutral i egne afdelinger
- Produktion af vind- og solkraft var rekord høj i første kvartal
- - Vi får rigtigt travlt de næste mange år
- Fredag 20. maj 2022 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Erklæring fra Esbjerg skal sikre strøm til 230 millioner europæiske husstande
- Esbjerg-aftale giver Danmark en enestående mulighed
- Brinttanken kommer med lastbil
- Rederiorganisation vil have en genvej til mere havvind

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst