Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

International organisation på det maritime område kræver politisk handling for fossilfri shipping

Fredag 3. december 2021 kl: 13:45
Share  


Af: Redaktionen

Esbjerg Havn er sammen med Aarhus Havne og en række andre danske virksomheder med maritime aktiviteter med på en liste over 150 internationale aktører med maritime aktiviteter, der kræver politisk handling for fossilfri shipping i 2050


- Hvis vi skal nå i mål med den grønne omstilling af shipping, så er der brug for handling nu.


Sådan lyder det klare budskab fra Esbjerg Havn, som sammen med over 150 store aktører fra både Danmark og andre lande - og fra hele den maritime værdikæde har underskrevet en erklæring, der kræver politisk handling og investeringer i forskning og grøn energi og infrastruktur, der skal gøre shipping fossilfri inden 2050.


Opråbet om politisk handling er koordineret af Getting to Zero-koalitionen under Global Maritime Forum og kom forud for de afgørende klimaforhandlinger ved COP26 i Glasgow i november. Som en del af initiativet har Esbjerg Havn sammen med de øvrige medunderskrivere samlet et katalog over tiltag og målsætninger, som branchen selv er i gang med at indarbejde i deres dagligdag.


Selvom der hviler et stort ansvar på branchens aktører, så er der ifølge Esbjerg Havns direktør Dennis Jul Pedersen behov for konkrete planer og store investeringer fra politisk hold.


- Vi er stolte af sammen med de største aktører i shipping at pege på løsninger, der skal drive den grønne omstilling af shipping. Hvis vi skal lykkes, så skal vi ikke bare hver især sætte ambitiøse målsætninger for omstillingen af vores aktiviteter. Vi har også brug for fælles mål og investeringer i infrastruktur, hvis en fossilfri fremtid skal være realistisk, siger Dennis Jul Pedersen.


Som en af de store udskibningshavne for havvind er Esbjerg Havn et vigtigt led i den grønne omstilling af den europæiske energisektor. Derudover tager havne også skridt på vejen mod større bæredygtighed i egne aktiviteter og har sat som mål, at havnen skal være klimaneutral i 2030. Det er blandt de mest ambitiøse af de mål, der fremgår af det fælles katalog fra koalitionen. 


Det samlede katalog over initiativer og målsætninger kan læses her, hvor du også kan læse mere om Getting to Zero-koalitionen under Global Maritime Forum.


Medlemmer af Getting to Zero :

A.P. Moller - Maersk
Cargill
Citigroup
Euronav
GasLog

Lloyd's Register
Shell
Trafigura
ABN AMRO
AES Gener

Agility
Alfa Laval
American Bureau of Shipping
ANDRITZ
Anglo American

Anglo-Eastern
Ardmore Shipping
Arup
BAE Systems
Berge Bulk

BHP
Blue Star Group
BMW Group
Bolloré Logistics
Bosch

BP
Bunge
Bunker Holding
Bureau Veritas
BW LPG

Caravel Group
Carnival Corporation
Celsius Shipping
Chevron Shipping
China Classification Society

ClassNK
CMB
COFCO International
Columbia Shipmanagement
Companhia de Navegação NORSUL

Costamare Shipping
CPO Containerschiffreederei 
Danaos
Danfoss
Danish Ship Finance

Danske Bank
DB Schenker
Deloitte Netherlands
DFDS
DHL Global Forwarding

Diana Shipping
DNB
Dorian LPG
DSME
Dynacom Tankers Management

Eagle Bulk Shipping
Echandia
Engie
Fednav
Fincantieri SI 

Fleet Management
Forward Ships
FSL Trust Management
GAC
Gard

Global Ship Lease
Golden Ocean
GoodFuels
Grimaldi Group
Hafnia

Haldor Topsoe
Hamburg Port Authority
Hapag-Lloyd
HAROPA - Port of Le Havre
Hempel

Honeywell
Höegh Autoliners
Höegh LNG
Hyundai Merchant Marine
Iberdrola

Inpex Corporation
J. Lauritzen
K Line
KC Maritime
Korean Register

Kuehne + Nagel
Lubrizol
Maersk Broker
Maersk Tankers
MAN Energy Solutions

Marine Capital
Maritime Strategies International
Masterbulk
MISC
Mitsubishi Corporation

Mitsui & Co.
Mitsui O.S.K. Lines
MSC Mediterranean Shipping Company 
Norden
NYK Line

Occidental Petroleum Coporation (OXY)
Ocean Network Express
Odfjell
Oldendorff
Olympic Shipping and Management

Pacific Basin
Petredec
Port of Aarhus
Port of Amsterdam
Port of Antwerp

Ports of Bremen/Bremerhaven 
Port of Dunkirk
Port of Esbjerg
Port of Kiel
Port of Rotterdam

Port of Seattle
Precious Shipping
Prime Marine
probunkers
Prow Capital

Purus Marine
Renewable Hydrogen
Ricardo
Ridgebury Tankers
RightShip

Royal Vopak
Scorpio Group
SEACOR Holdings
Sea Traders
Siemens Gamesa Renewable Energy

Skuld
Snam
Société Générale
Solstad
Star Bulk Carriers

Stephenson Harwood
Swiss Re
Synergy Group
Taylor Maritime
The China Navigation Company

TORM
Torvald Klaveness
TotalEnergies
Tsakos Energy Navigation
Tufton Investment Management

Ultranav
Unifeeder
Unilever
V.Group
Vancouver Fraser Port Authority

Vestas
Volvo Cars
Wallenius Wilhelmsen
Wan Hai Lines
Windward

World Fuel Services
Wärtsilä
X-press Feeders
Yara
ZeroNorth

ZIM Integrated Shipping Services
Ørsted






Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Tøjkoncern øger antallet af transporter kørt med CO2-reducerende brændstof
- Rådgivningsvirksomhed vil holde sig væk fra nye projekter om fossile brændstoffer
- Råd for grøn omstilling skal have ny direktør
- Elektriske lastbiler får særlig sikkerhedsfunktion
- Antallet af ladepunkter til elbiler er stigende
- Endnu et truckanlæg får nu GTL - dieselolie produceret af gas
- Kød skal køres i køletrailere med elektriske køleanlæg
- - Vi må have en realistisk målsætning for den grønne omstilling
- Tung transport har brug for ambitiøse grønne mål
- Rapport kommer med fem anbefalinger til nul-emission fra vare- og lastbiler
- Fredag 14. januar 2022 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Dansk transportkoncern etablerer togforbindelse med kølecontainere mellem syd og nordvestspanien

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst