Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
PRODUCENT AF NYE DÆK:

Regummierede dæk skal tilbage på landkortet

Onsdag 24. november 2021 kl: 12:10
Share  


Af: Redaktionen

Regummierede dæk skal tilbage på landkortet

Mindre råstofforbrug, færre udgifter og lavere CO2-udslip. Fordelene ved regummierede dæk er mange, men alligevel er det kun hver fjerde lastbil i Danmark, der kører på regummierede dæk. Det skal ændres, lyder budskabet fra Euromaster, der er et datterselskab i Michelin-koncernen, der producerer nye dæk ti lde fleste typer af køretøjer

Man har regummieret dæk i mange år. Og det er med god grund, for det har en række fordele - også når det gælder miljø-påvirkning og klimabelastning. 


Dækspecialisten Euromaster har derfor gennem sit moderselskab Michelin sluttet sig til Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk, der arbejder for at få flere transportfirmaer til at genanvende deres dæk fremfor blot at købe nye.


- Hvor transportbranchen tidligere i vid udstrækning benyttede sig af muligheden for at genbruge og genanvende deres brugte dæk, er mange i dag i stedet tilbøjelige til at købe billigere dæk, som kun holder til ét dækliv. Og det er synd og skam, for regummiering af nedslidte dæk er sund fornuft både for miljøet og økonomien, siger formand for Fabrikantforeningen for Regummierede Dæk, Erik Neuberg Rasmussen. 


- Derfor er det vigtigt for os i Fabrikantforeningen at have fået en spiller med Michelin's kaliber på holdet. De vil kunne være med til igen at sætte regummiering på dagsordenen og udbrede budskabet om, at regummierede dæk har samme kvalitet som nye dæk, og at sikkerheden og holdbarheden er i top.


En langt grønnere løsning
Processen ved regummiering består i, at det brugte dæks karkasse gennemtestes. Når den er godkendt, fjernes det nedslidte mønster. Herefter udbedrer man eventuelle skader fra sten og rust i dækkets øverste bæltelag, og til sidst lægges der et tyndt lag bindegummi og en ny slidbane på karkassen, inden den vulkaniseres, og dækkets egenskaber dermed genskabes og forbedres.


- De bedste karkasser kan regummieres to gange. På den måde genskaber man et anvendeligt dæk, der kvalitetsmæssigt lever op til højeste standard, og hvor råvareforbruget er væsentligt lavere end ved produktionen af helt nye dæk, siger Lars Skov Andersen, der er ansvarlig for lastbildæk hos Euromaster i Danmark.


Med regummiering kan landtransporten give endnu et bidrag til den grønne omstilling og sætte ind på et område, der giver både økonomisk og miljømæssig mening. Når man regummierer dæk, anvendes der 70 procent mindre olie og 20 kilo mindre stål. Det svarer til en besparelse på cirka 50 kilo råmateriale. Samlet udledes der 40 procent mindre CO2 ved regummieringsprocessen, end ved produktionen af helt nye dæk.


- Der er en markant besparelse i klimaregnskabet for landtransportbranchen, når man regummierer med lokale dæk frem for at producere nye dæk, der nogle gange bliver transporteret hertil helt fra Fjernøsten, hvilket også udleder CO2, fremhæver Lars Skov Andersen.


Regummiering er forbundet med myter
Lars Skov Andersen mener, at der findes myter om, at regummierede dæk er mindre sikre, men det er ifølge Lars Skov Andersen og Euromaster ikke tilfældet. Han peger på, at en britisk undersøgelse af dæk har vist, at der ikke er nogen forskel på, om det er nye eller regummierede dæk, der oftest eksploderer. Undersøgelsen underbygger et tilsvarende studie, som Fabrikantforeningen foretog for en del år tilbage i Danmark. Dog er det ikke alle dæk, der kan regummieres, da kvaliteten af dækket er afgørende.


- Det er langt fra alle i branchen, der er opmærksomme på, at regummiering i længden er billigere. Lavkvalitetsdæk er billigst nu og her, men de kan ikke genanvendes, fordi kvaliteten af karkassen er for dårlig. Kvalitetsdæk er dyrere, men til gengæld kan de regummieres, og dermed bliver det faktisk billigere i længden. Vi vil gerne udbrede de mange fordele ved regummiering, og det er derfor, Michelin er blevet medlem af Fabrikantforeningen, siger Lars Skov Andersen.






Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Tøjkoncern øger antallet af transporter kørt med CO2-reducerende brændstof
- Vejdirektoratet giver spøgelsesbilister kamp til stregen
- Trafikbetjeningen til og fra Bornholm skal analyseres
- Transportministeren vil have debateret 11 kg-reglen ved høring
- Næste etape af EU’s vejpakke træder i kraft
- Per Christensen har trukket sig som formand for 3F
- Maskintrailer har fundet vejen til entreprenør i Vejen
- En spanier kan også arbejde som chauffør i Danmark
- Elektriske lastbiler får særlig sikkerhedsfunktion
- Vognmand i Padborg har fået tre ud af fem nye trækkere
- Vejhjælpsforretning gik godt i 2021
- Endnu et truckanlæg får nu GTL - dieselolie produceret af gas

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst