Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Sandsugere under dansk flag får bedre vilkår

Tirsdag 23. november 2021 kl: 21:00
Af: Jesper Christensen

Uddybningsfartøjer, der har dannebrog i agterstavnen, kan se frem til at få samme vilkår, som udenlandske konkurrerende rederier. Det sker med et nyt lovforslag fra skatteministeren, som er blevet førstebehandlet i Folketinget, og som bliver støttet af et flertal blandt medlemmerne af Folketinget

Danske skibe, som uddyber havne, holder sejlrender fri og sandfodrer kyster kan med lovforslaget se frem til igen at kunne konkurrere på lige vilkår med deres udenlandske konkurrenter.


Uddybningsfartøjerne blev i 2019 ramt af en række ændringer i den særlige refusionsordning for søfarende på sandsugerfartøjer. Det betød kort fortalt, at det blev dyrere for rederierne at ansætte danske søfolk på skibene og dermed sværere at vinde nye ordrer.


Med forslaget vil skatteminister Morten Bødskov rette op på tidligere forringelser af den såkaldte refusionsordning. Den positive ændring sikrer lige vilkår for uddybningsrederier og dermed mere fair konkurrence indenfor EU.


- Den maritime sektor er i hård international konkurrence. Derfor er jeg glad for, at vi i dag skal behandle et forslag, der skal bringe støtten tilbage på et niveau, der svarer til tidligere, og som sikrer sandsugere bedre vilkår og fair konkurrence, lyder det fra skatteminister Morten Bødskov (S) i forbindelse med lovforslaget, hvor S-Regeringen konkret foreslår:
  • at forhøje refusionssatsen fra 35 til 37 procent
  • at basere vurderingen af, hvilke aktiviteter, der er refusionsberettigede, på mere objektive kriterier ved at ændre reglerne om »begrænset fart« for sandsugere
  • at lempe fortolkningen af 50-procentskravet, så danske rederier fremover kan opnå fuld refusion, når der udføres søtransport i over 50 procent af driftstiden

Forslaget vil, når det sandsynligvis bliver vedtaget i Folketinget og senere godkendt af EU, få betydning for blandt andre rederiet Rohde Nielsen, som har været ramt af forringelserne.


- Det er meget positivt, at skatteministeren har forfulgt sagen og nu fremsætter et forslag, der retter op på tidligere forringelser af den danske refusionsordning. Det giver bedre vilkår og sikrer, at det fortsat er attraktivt for sandsugerrederier at drive virksomhed fra Danmark, siger Jeanette Rohde, der er administrerende direktør i Rohde Nielsen.


Danske Rederier har gennem længere tid arbejdet for, at reglerne og lovgivningen blev ændret, og her er man også glade for skatteministerens beslutning om at en lovændring.


- Det er ofte på marginalerne, man vinder ordrer i denne branche, og derfor betyder det en hel del, hvor store lønudgifter man har til søfolkene. Dansk skibsfart skal gerne være konkurrencedygtige over en bred kam, og det bidrager denne lovændring til, at vi bliver, siger Jacob K. Clasen, der er viceadministrerende direktør i Danske Rederier.


Om refusionsordningen:
Refusionsordningen for sandsugere medfører overordnet, at søfolk, der arbejder om bord på sandsugere, beskattes efter de almindelige regler - dog med adgang til sømandsfradrag. Efterfølgende kan et rederi, der udøver virksomhed med sandsugning med videre, få refunderet et beløb, der maksimalt svarer til de indkomstskatter, som pålignes søfolkenes lønindkomst, hvis betingelserne for at anvende ordningen er opfyldt. 


Det var på baggrund af krav fra EU-Kommissionen, at de fartøjer, som blandt andet holder sejlrender fri og sandfodrer kyster, i 2019 blev ramt af en række ændringer, der reducerede støtten efter refusionsordningen. Det har forringet konkurrenceevnen for danske sandsugere. 


Det var ikke et ønske fra regeringen at indføre ændringerne, og dengang lovede skatteminister Morten Bødskov derfor, at han ville undersøge mulighederne for at forbedre ordningen. Og det er altså det forslag, som Folketingets partier skal tage stilling til. 


Refusionsordningen indebærer statsstøtte til sandsugerrederierne. De foreslåede ændringer af ordningen skal derfor godkendes af EU-Kommissionen, inden de kan træde i kraft. Da der er gået et stort arbejde forud for den konkrete udformning af ændringerne, er det regeringens forventning, at ændringerne vil kunne godkendes inden længe. 


Ændringerne ligestiller hermed langt hen ad vejen danske uddybningsrederier med de øvrige operatører indenfor EU.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen
- Bornholms største havn nåede rekordomsætning og et resultat over det forventede
- Mobilkran kan løfte 144 ton og øger kapaciteten
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet
- Svensk rederi-koncern vil udvide uden for Europa
- Rederi og havne arbejder på landstrøm til containerskibe
- Rederiorganisation åbner for indstillinger til pris for diversitet, ligestilling og inklusion
- Seks meldes døde

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst