Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

To statslige færgeruter skal sejle mere bæredygtigt

Mandag 22. november 2021 kl: 13:57
Af: Redaktionen

Transportministeriet er i gang med at skrive udbudsmaterialet til de to statslige færgeruter Ballen-Kalundborg og Bøjden-Fynshav, hvor der vil være stort fokus på at sikre tilbud, der understøtter grønne færger på ruterne. Ruterne drives i dag af Molslinjen

Transportministeriet har afsluttet en branche- og interessentdialog med både private og offentlige aktører, der har givet input til både den fremtidige drift på færgeruterne og den grønne omstilling.


I forlængelse af den dialog og med udgangspunkt i resultaterne fra færgeanalysen forventes det, at der fra kontraktstart vil være grønne - altså mindre miljøbelastende færger - på de to ruter. Transportministeriet har stor fokus på omstilling af færgerne i forbindelse med udarbejdelsen af udbudsmaterialet.


- Regeringen arbejder målrettet med at reducere Danmarks CO2-udslip og komme i mål med at reducere vores udledninger med 70 procent i 2030. Her kan færgerne også bidrage, og derfor er det vigtigt, at den grønne omstilling tænkes ind fra start i nye udbud og at der indhentes input både om den fremtidige drift på ruten og den grønne omstilling. Derfor vil der være fokus på den grønne omstilling i det kommende udbudsmateriale, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).


Den nuværende kontrakt om færgebetjeningen af Bøjden-Fynshav udløber 30. april 2024 og den nuværende kontrakt om færgebetjeningen af Ballen-Kalundborg udløber 31. december 2024.


Udbudsmaterialet til færgeruterne Ballen-Kalundborg og Bøjden-Fynshav forventes at blive offentliggjort i slutningen af i år.


Interesserede kan læse mere om omstilling af færgeruter i Danmark her:









Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte bi­o­di­ver­si­te­ten i danske farvande

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst