Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Norgesfærger kan få energi fra land i København

Onsdag 27. oktober 2021 kl: 11:25
Af: Redaktionen

Et nyt landstrømsanlæg blev tirsdag indviet ved DFDS-terminalen i København af blandt andre Københavns overborgmester Lars Weiss (S). Når DFDS kobler sine skibe til energiforsyningen på land, når de ligger i havn, kan rederiet reducere CO2-udledning og partikeludslip og dermed bidrage til renere luft til gavn for miljøet og særligt beboerne i de nærliggende boligområder

Anlægget er et resultat af et partnerskab mellem Copenhagen Malmö Port (CMP) og DFDS.


Landstrømsanlægget til DFDS er det første i København, men bliver ikke det sidste. I 2024 forventes krydstogtskibe i havnen i København at kunne bruge landstrøm, når de ligger til kaj i Ydre Nordhavn og ved Langelinie på Østerbro.


Fakta om landstrømsanlæg:
  • I testperioden fra slutning af august til 25. oktober er CO2-udslippet mindsket med ca. 69 ton og dieselforbruget med 154 kubikmeter
  • Investeringen beløber sig til omkring 15 millioner kroner og medfinansieres af EU med 20 procent
  • Ifølge COWI’s rapport fra marts 2019 "Analyse af alternative energikilder til krydstogtskibe" (bestilt af Københavns Kommune), anslås det, at tilslutningen af landstrøm til DFDS-færgerne vil give en årlig reduktion af emissionerne på ca. 912 ton CO2, 18 ton NOx og 0,4 ton partikler
  • To tilslutningspunkter er blevet etableret, en på hver kaj ved DFDS’ færgeterminal på Dampfærgevej i København. Anlægget er på plads i en 40 fods container, som er placeret på kajen
  • Anlægget kan levere 3 MVA, svarende til ca. 2,7 MW. Anlægget er forsynet med 10 kV
  • Landstrømsanlægget er installeret af Actemium, der også har installeret det landstrømsanlæg, som DFDS-færgerne lægger til i Oslo
  • Actemium installerede den første landtilslutning i verden i Göteborgs havn for nogle år siden og har derudover installeret landstrømsanlæg i Kristiansand, Trelleborg, Ystad, Karlskrona, Visby, Stockholm og Luleå
  • I løbet af et normalt år sejler DFDS-færgerne dagligt tur-retur mellem Oslo og København, hvilket svarer til ca. 700 sejladser med ca. 800.000 passagerer årligt




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Antallet af fær­ge­pas­sa­ge­rer, der sejler elektrisk, vil blive fordoblet de kommende år
- To tredjedele anser teknologi for at være afgørende for vækst
- Havneselskab vinder global bæredygtighedspris for krydstogtterminaler
- Svensk færgerederi ser lysere tider forude
- Lov om krigsforsikring er rettidig omhu
- Ny el-færge får længere ophold på værft i Svendborg
- Rederiorganisation indgår aftale om at styrke det civile forsvar
- Værft på Tasmanien skal bygge en elektriske hurtigfærge mere
- Hirtshals Havn lægger arealer til stor beredskabsøvelse
- Sydvestjysk havn er blevet medlem af nordeuropæiske havneorganisation
- Havneselskab har en længere krydstogtsæson
- Hurtigfærger får støtte fra Staten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst