Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
KLIMARÅDET:

Afgifter på drivhusgasser kan styre udviklingen

Torsdag 14. oktober 2021 kl: 09:15
Share  


Af: Redaktionen

Klimarådet vurderer i sin seneste analyse "Veje til klimaneutral lastbiltransport", at det på den korte bane er svært at finde markante udledningsreduktioner fra den tunge transport, men en generel drivhusgasafgift kan skubbe til udviklingen og gøre det mere attraktivt for den enkelte vognmand at vælge eksempelvis el frem for diesel

Klimarådet har tidligere peget på en generel afgift på drivhusgasser på cirka 1.500 kroner pr. ton CO2 i 2030, hvilket kan betyder, at flere klimavenlige drivmiddelteknologier bliver konkurrencedygtige.


- En drivhusgasafgift vil være den mest effektive måde at styre den tunge transport i en mere klimavenlig retning. Skal vi opfylde 70-procentsmålet, er der brug for handling i alle dele af samfundet. Det gælder også den tunge transport, hvor der ellers ikke er udsigt til de store CO2-reduktioner, siger formanden for Klimarådet, Peter Møllgaard. 


Han tilføjer, at en drivhusgasafgift også har den fordel, at den er teknologineutral. Så hvis det viser sig, at det ikke er el, der er den bedste klimaløsning for den tunge vejgodstransport, har afgiften ikke givet en forkert teknologi en fordel frem for andre.


En forhøjet dieselafgift har virkning nu
Klimarådet peger også på, at regeringen også har mulighed for at skabe reduktioner i det danske drivhusgasregnskab, inden en større afgiftsreform kan nå at træde i kraft. 


Tyskland har eksempelvis indført afgiftsforhøjelser på diesel, og grænsehandlen med diesel på den danske side af grænsen gør det oplagt også at forhøje den danske afgift på diesel. Det vil bringe grænsehandlen tættere på ligevægt, da lastbiler ikke længere vil have en økonomisk grund til at tanke i Danmark frem for Tyskland.


- Regeringen bør hæve den danske afgift på diesel som en forløber for en egentlig afgiftsreform. Grænsehandlen er en udfordring for opfyldelsen af de danske klimamål i 2025 og 2030. Hvis den omfattende grænsehandel i Danmark fortsætter, eller endda øges, skal der hentes flere reduktioner andre steder for at nå målene, siger Peter Møllgaard.


Interesserede kan læse Klimarådets analyse "Veje til klimaneutral lastbiltransport" her:







Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Sværlasttrailerne har bygget med bukke
- Danmarks største ladeanlæg til elbusser åbner i Bagsværd
- Tankanlæg på Amager åbner for flere typer energi
- Fredag 26. november 2021 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Transportvirksomhed fra 2019 er endt i Skifteretten
- Bredden på Limfjordsbro er begrænset det næste år tid
- Virksomheder kan kræve coronapas af ansatte
- Ny praksis for dokumentation af egenkapital skal mindske sagbehandlingstid
- Vognmand i Næstved får to nye opbygninger med kran og lad
- Transportvirksomhed i Albertsund er efter otte år kørt i Skifteretten
- Politiet var opmærksom på over 700 uopmærksomme bilister
- Regummierede dæk skal tilbage på landkortet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst