Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
KLIMARÅDET I EN NY ANALYSE OM LANDTRANSPORT:

El kan drive fremtidens lastbiler

Torsdag 14. oktober 2021 kl: 08:57
Af: Redaktionen

I en ny analyse vurderer Klimarådet de klimavenlige teknologiske løsninger til landtransport med lastbiler. På den baggrund kommer Klimarådet med en række anbefalinger til regeringen om den tunge transport i fremtidens klimaneutrale samfund

På baggrund af analysen "Veje til klimaneutral lastbiltransport" konkluderer Klimarådet, at en betydelig del af både de små og store lastbiler i fremtiden formentlig vil køre på el.


I de fleste tilfælde vil batterilastbiler kunne erstatte de mindre diesellastbiler, som kører kortere ture og for eksempel kører med varer i og omkring de store byer. I forhold til de lange ture med større lastbiler er det ifølge Klimarådet sværere at udpege den teknologi, der vil blive den fremherskende i fremtiden. Men Klimarådet konkluderer i sin analyse, at batterilastbilerne ser ud til at blive samfundsøkonomisk billigst i 2030 for mange typer kørsel, når man medregner CO2-omkostningerne. Kort rækkevidde og lang opladningstid kan dog være en udfordring for nogle lastbiltyper og ved særligt krævende opgaver.


Såkaldte el-veje, hvor lastbiler kan få strøm fra luftledninger over vejene via en pantograf, kan ifølge Klimarådets analyse løse batteriernes udfordringer med rækkevidden - hvis altså de udbredes i Europa. Og hvis mange bruger elvejene, kan den løsning være lige så billig som de batteridrevne lastbiler. 


Etablering af el-veje kræver dog politisk koordination i EU og ikke mindst store investeringer til at etablere køreledninger over de europæiske veje i stor skala.


El kan også komme i spil via brint produceret på strøm fra eksempelvis vindmøller og solceller. Dog er brint som energibærer til lastbiler ifølge Klimarådets beregninger dyrere end batterier og el-veje. Og det er på trods af faldende priser på brintproduktion. En afgørende faktor er, at brint har en væsentligt dårligere energieffektivitet end batterier og elveje. Omvendt har brinten ikke batterilastbilernes udfordring med rækkevidde og kan derfor få en vigtig rolle på de lange ture. I alle tre tilfælde vil der skulle produceres betydelige mængder grøn strøm til at dække energibehovet.


Interesserede kan læse Klimarådets analyse "Veje til klimaneutral lastbiltransport" her:





Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Antallet af konkurser faldt i oktober - med store forskelle mellem regioner og brancher
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- EU-formandskabet lukker foreløbig aftale om opgørelse af drivhusgasemissioner fra transporttjenester
- El-lastbil kører 1.000 kilometer dagligt - fem dage om ugen
- Lastbil og busser kan tanke flydende brændstof på nyt anlæg i Viborg
- Svensk-dansk postkoncern udsteder endnu en grøn obligation
- Ny slamsuger til udlejning er med fire luftaffjedrede aksler

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst