Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Skolebusser i Midtjylland skal køre på biodiesel

Onsdag 13. oktober 2021 kl: 13:11
Af: Redaktionen

Fra 1. januar 2022 vil skolebusserne i Silkeborg Kommune kun udlede en tiendedel af den CO2, som dieselbusserne udleder i dag. Den mere klimavenlige busdrift, der bygger på brug af biodiesel i stedet for fossil diesel, er et led i Silkeborg Kommunes

Skiftet fra fossil diesel til biodiesel sker efter et EU-udbud af skolekørslen i Silkeborg Kommune.  Børne- og Ungeudvalget har efter at have set og vurderet de indkomne bud besluttet, at skolebusserne i Silkeborg Kommune fremover skal køre på HVO-biodiesel og dermed reducere Silkeborg Kommune udledningen af CO2 fra skolekørsel med 90 procent fra 650 ton årligt til 65 ton årligt.


Den markante reduktion i klimaaftrykket fra skolebusserne opnås for en relativ beskeden merudgift ved at anvende biodiesel i stedet for fossil diesel. Kommunens nuværende udgifter til skolekørsel er 15,8 millioner kroner om året. Efter udbuddet vil prisen stige til 16,7 millioner kroner årligt. Prisstigningen ved at køre på biodiesel er således ca. 5 procent højere, mens udledningen af CO2 er 90 procent lavere.


Den nye kontrakt på skolekørsel til specialklasser og af befordringsberettigede skoleelever uden mulighed for offentlig transport træder i kraft 1. januar 2022 og gælder i seks år. Skolekørslen vil fra årsskiftet blive udført af busselskabet HB-Care, der i maj i år blev en del af Dantaxi-koncernen.


Beslutningen om at kommunens skolebusser fremover kører på miljøvenlig HVO-diesel er en del af Silkeborg Kommunes klimaplan og et led i Silkeborg Kommunes klimastrategi om at blive CO2-neutral i 2025. Befordring af skoleelever udgør en væsentlig andel af Silkeborg Kommunes samlede CO2-udledning fra befordring.


Silkeborg Kommune har netop vundet kategorien ’Grøn udvikling’ i Dansk Industris årlige måling af erhvervsklimaet i Danmark på grund af store energiinvesteringer, god affaldssortering og konkrete C02-mål.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer
- Lokal togoperatør justerer køreplaner og togenes længde
- Forhandler af store og små køretøjer er tilfreds med 2023-resultatet
- Lufthavn på Djursland får vinterafgange til skiområdet i Sverige og Norge
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- 30-årig mand blev varetægtsfængslet i fire uger
- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst