Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Slæbebåd får navn efter gudernes sendebud - slæbebådens budskab er bæredygtighed

Torsdag 7. oktober 2021 kl: 12:07
Share  


Af: Redaktionen

Slæbebåd får navn efter gudernes sendebud - slæbebådens budskab er bæredygtighed

Aarhus Havns nye bugserbåd, der erstatter den over 40 år gammel slæbebåd »Hermes«, blev torsdag døbt »Hermes« ved et arrangement med omkring 130 deltagere på havnen i Aarhus. Den nye »Hermes« er bygget på værftet Uzmar Shipbuilding, der ligger i det vestlige Tyrkiet tæt ved Istanbul ved Bosporus-strædet, der forbinder Middelhavet med Sortehavet og danner den geologiske grænse mellem Europa og Lilleasien

Driftsdirektør Anne Zachariassen lod champagneflasken knuse mod bugserbådens side, mens hun døbte skibet i bæredygtighedens navn:


”I baptize you in the name of sustainability. »Hermes« must be your name. May good luck follow your journey”.


Aarhus Havn har investeret i den nye »Hermes« til bugsering af eksempelvis nogle af verdens største containerskibe, bulkskibe, krydstogtskibe og olietankere. Bugserbåden er den første i verden, der er udstyret med en særlig teknologi, så den kan bugsere med kun én motor, selvom den er udstyret med to. Det betyder, at man kan tilpasse dens ydeevne til opgaven og dermed i væsentlig grad spare brændstof til opgaver, der ikke kræver dens fulde trækkraft.


Thomas Haber Borch, der er administrerende direktør for Aarhus Havn, er stolt af, at havnen er først med en mere bæredygtig bugserbåd.


- De færreste tænker nok over, at en bugserbåd er helt essentiel i en havn, der anløbes af så store skibe, som tilfældet er i Aarhus. Mange skibe kan hverken komme ind eller ud af havnen uden at blive bugseret, og derfor har det været afgørende for os, at vi fremover kan gøre det langt mere bæredygtigt, siger Thomas Haber Borch og fremhæver, at »Hermes« ud over at være mere bæredygtig også er mere sikker end den 40 år gamle bugserbåd, den afløser. Det skyldes, at den er langt mere manøvredygtig, og det højner sikkerheden ved både ind- og udsejling af havnen.


”Hermes” kan sejle 13 knob (24 km/t) på to motorer og 10 knob på én motor. Den har et pæletræk på 66,5 tons, hvilket er 21 tons mere end den bugserbåd, der nu udgår af driften, og 11 tons mere end »Aros«, der er Aarhus Havn's anden bugserbåd. »Hermes« er godkendt til let issejlads og er udstyret med kran og brandsprøjte, så den kan assistere med brandslukning fra vandsiden, hvis det skulle blive nødvendigt.




Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Politiet har sigtet kaptajnen på holllandsk fragtskib
- Tog-operatør udvider kapaciteten mod Sydsverige og Europa
- Den nye Storstrømsbro får fod på bunden
- Tre færger sejler succes til Fanø
- Hollandsk fragtskib stødte på grund ved Bornholm
- Skibsfartens klimaregler er emnet ved Internationale maritime forhandlinger
- Det haster med national Power-to-X-strategi
- Bæredygtighedspris havner hos driftdirektør i Danmarks største havn
- En biodiversitetsfond med 25 millioner kroner skal hjælpe dyre- og planteliv på havnearealer
- Havn vil lægge kysttrækning til andet end vand
- Rederi flytter indlevering af mindre laster fra Aalborg til Aarhus
- Søfartsstyrelsen søsætter nye systemer i løbet af efteråret

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst