To ø-færger skifter til biodiesel
Onsdag 6. oktober 2021 kl: 11:31
Af: RedaktionenDe to færger på Fanølinjen, Fenja og Menja, skal som de første færger i Danmark sejle permanent på HVO biodiesel. Målet er, at de to nuværende færger sammen med el-færgen Grotte, der blev sat i drift i sidste uge, skal besejle ruten Esbjerg - Fanø så tæt på fossilfrit som teknisk muligt
Fanølinjen, der er en del af færgerederiet Molslinjen's netværk af ø-færger, vil fremover tanke fossilfrit biodiesel på færgerne Fenja og Menja. Når færgerne sejler på HVO Biodiesel vil den samlede CO2-udledning fra færgerne mindskes med op til 90 procent i forhold til traditionel dieselolie.
Færgerne skal i begyndelsen sejle delvist på HVO-brændstof. Forløber opstarten tilfredsstillende, vil andelen af den nye biodiesel blive øget. Fanølinjen bliver således den første færgerute i Danmark, som går helt over til HVO med en plan om at sejle permanent på biodiesel.
- Det betyder, at vi kan sejle med færger, hvor selve sejladsen kan gøres så CO2-neutral som mulig, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen.
Når Fenja og Menja begge er overgået til HVO, og elfærgen Grotte er indsat og sejler i normal drift med 100 procent CO2-neutral strøm fra land, vil klimaet blive sparet for op mod 96 procent i forhold til sejlads med almindeligt marinediesel.
- På Fanø tager vi den grønne omstilling meget alvorligt, så at Molslinjen tager endnu et stort skridt i en CO2 neutral retning, er vi meget glade for, siger Fanø's borgmester Sofie Valbjørn.
Den miljøvenlige biodiesel kommer fra den finske producent, Neste, og leveres af Bunker One i Middelfart.
- Vi er meget tilfredse med at have indgået denne aftale med Molslinjen, da det bringer os et skridt tættere på vores ambition om at overgå til grøn energiforsyning. Initiativet er et væsentligt skridt mod at indfri vores målsætning om at være en proaktiv og kompetent leverandør af biobrændstoffer, siger Peter Zachariassen, der er administrerende direktør i Bunker One.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- Transportpakke skal støtte mere bæredygtig luft- og søfart
- Kapsejlads for høje skibe begynder i Aarhus og slutter i Aalborg
- Dansk rederi sælger 23 år gammelt skib og indsætter et lidt større på Middelhavnsrute
- Stort færgerederi køber Østersøens nordligste færgerute med CO2-neutral drift
- Shippingfirma er hovedaktionær i nyt terminalselskab i Fredericia
- Staten eksproprierer Halsskov Færgehavn
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





