Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

To ø-færger skifter til biodiesel

Onsdag 6. oktober 2021 kl: 11:31
Af: Redaktionen

De to færger på Fanølinjen, Fenja og Menja, skal som de første færger i Danmark sejle permanent på HVO biodiesel. Målet er, at de to nuværende færger sammen med el-færgen Grotte, der blev sat i drift i sidste uge, skal besejle ruten Esbjerg - Fanø så tæt på fossilfrit som teknisk muligt

Fanølinjen, der er en del af færgerederiet Molslinjen's netværk af ø-færger, vil fremover tanke fossilfrit biodiesel på færgerne Fenja og Menja. Når færgerne sejler på HVO Biodiesel vil den samlede CO2-udledning fra færgerne mindskes med op til 90 procent i forhold til traditionel dieselolie.


Færgerne skal i begyndelsen sejle delvist på HVO-brændstof. Forløber opstarten tilfredsstillende, vil andelen af den nye biodiesel blive øget. Fanølinjen bliver således den første færgerute i Danmark, som går helt over til HVO med en plan om at sejle permanent på biodiesel. 


- Det betyder, at vi kan sejle med færger, hvor selve sejladsen kan gøres så CO2-neutral som mulig, siger Molslinjens administrerende direktør, Carsten Jensen. 


Når Fenja og Menja begge er overgået til HVO, og elfærgen Grotte er indsat og sejler i normal drift med 100 procent CO2-neutral strøm fra land, vil klimaet blive sparet for op mod 96 procent i forhold til sejlads med almindeligt marinediesel. 


- På Fanø tager vi den grønne omstilling meget alvorligt, så at Molslinjen tager endnu et stort skridt i en CO2 neutral retning, er vi meget glade for, siger Fanø's borgmester Sofie Valbjørn. 


Den miljøvenlige biodiesel kommer fra den finske producent, Neste, og leveres af Bunker One i Middelfart.


- Vi er meget tilfredse med at have indgået denne aftale med Molslinjen, da det bringer os et skridt tættere på vores ambition om at overgå til grøn energiforsyning. Initiativet er et væsentligt skridt mod at indfri vores målsætning om at være en proaktiv og kompetent leverandør af biobrændstoffer, siger Peter Zachariassen, der er administrerende direktør i Bunker One. 






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- En container med rom indeholdt også andre stærke sager
- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst