Sydvestjysk havn får grønt lys til havneudvidelse
Mandag 27. september 2021 kl: 12:01
Af: Redaktionen
Efter at have arbejdet over fem år med at lave beregninger og udarbejde miljøkonsekvensvurderingen (VVM) efterfulgt af høringer og behandling af kommentarer, har Esbjerg Havn fået tilladelse til endnu en havneudvidelse. Godkendelsen gælder anlæggelse af over 500.000 kvadratmeter ekstra havn
Med tilladelsen kan Esbjerg Havn gå i gang med femte etape i en større havneudvidelse. Aktuelt betyder det en 10 procents forøgelse af de samlede arealer på en af Danmarks arealmæssigt største havne, hvorfra størstedelen af de vindmøller, som produceres i Danmark, bliver afskibet og sendt ud i verden
- Esbjerg Havn har national betydning, og vores udvidelse er vigtig for, at især udbygningerne af havvind i Nordsøen kan ske i rette tid til at sikre den ønskede reduktion af drivhusgasser. Samtidig er det også det næste, vigtige led i den kontinuerlige udvikling af havnen. Det er absolut en milepæl, vi har nået i dag, siger Esbjerg Havn's bestyrelsesformand, Flemming N. Enevoldsen.
Havneudvidelse mod øst
Havneudvidelsen er planlagt øst for de eksisterende arealer og flytter derved havnegrænsen mod Vadehavet. Esbjerg Havn bruger kun sand fra oprensningen af indsejlingen til arbejdet. Derved undgås klapning i en lang periode, og udvidelsen foretages på en bæredygtig måde.
Hele havneudvidelsen vil være færdig i tide til, at det kan lykkes at imødekomme de arealkrav, som den forventede stigning i havvind-kapaciteten vil udløse -og ikke mindst etableringen af energiøer i Danmark.
Havneudvidelser er nødvendige for udbygningen af havvind i Europa, og Wind Europe opgjorde i maj de nødvendige havneinvesteringer til 6,5 milliarder euro - cirka 48,3 milliarder kroner - hvis de europæiske havne skal kunne følge med behovet for havvind.
Med havneudvidelsen vil Esbjerg Havn kunne sikre infrastrukturen til at skabe de socioøkonomiske effekter, som forventes af havvindindustrien i Danmark.
- Esbjerg Havn er i de sidste 20 år vokset med over to millioner kvadratmeter. Det har været med til at øge aktiviteterne betydeligt, og i dag er havnen et af epicentrene for havvind i Europa. Denne position skal vi fastholde, og det kræver endnu en udvidelse, siger Flemming N. Enevoldsen.
Den endelige godkendelse af udvidelsen forventes truffet på Esbjerg Havns bestyrelsesmøde sidst september, og umiddelbart derefter vil indpumpningen af sand kunne begynde. Hele havneudvidelsen forventes at stå færdig i 2025, og den forventes at koste over 500 millioner kroner.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Flere pakker og øget fokus på omkostninger gav resultatforbedring hos postkoncern
- Vognmand i Grenaa har fået 4.680 nye hestekræfter
- Ændret bekendtgørelse om køretøjer i forsøg med modulvogntog er sendt i høring
- Fredag 18. juli 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Transportsektor og bilindustri vil have skub i forhandlinger om vægt og dimensioner
- Vognmand på Vestsjælland valgte forvogn med fire aksler
- Ny bekendtgørelse om dobbelttrailer-vogntog er sendt i høring
- Køle-serie bliver udvidet med to nye multitemperaturenheder
- Tysk haveselskab sætter gang i automatisering af terminaktraktorer
- 780 heste har to aksler at trække på
- Fire-akslet tip-trailer har fået lidt ekstra
- Politiet har anholdt bagmænd og bude anholdt i sag om narkosalg
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |