Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Limfjorden skal lægge vande til selvsejlende el-færge

Onsdag 15. september 2021 kl: 10:19
Share  


Af: Redaktionen

Aalborg og Nørresundby er kommet ét skridt nærmere en ny limfjordsforbindelse. Det står klart efter, at Center for Logistik og Samarbejde og Tuco Yacht Værft i Faaborg har underskrevet et aftale om, at værftet i Faaborg skal bygge det fartøj, der skal blive til Danmarks første emissionsfrie og selvsejlende færge - og en af de første på verdensplan. Tuco Yacht Værft blev vinder af EU-udbuddet om at producere Fjordbussen. Færgen skal indsættes på Limfjordens vande mellem Aalborg på sydsiden og Nørresundby på nordsiden

Limfjorden skal lægge vande til selvsejlende el-færge
Maritime videnscenter Center for Logistik og Samarbejde søsatte sammen med andre lokale ildsjæle arbejdet med Fjordbussen som et udviklingsprojekt i 2018.


- Vi igangsatte projektet med en ambition om at etablere en grøn forbindelse over Limfjorden, som kan være med til at forbedre mobiliteten for nordjyderne, styrke Aalborg som turistdestination og bringe os i førerpositionen inden for bæredygtig og maritim udvikling. Så efter flere år med forundersøgelser, udvikling og test er det derfor enormt glædeligt, at vi nu er kommet så langt, at vi ved, hvem der skal bygge fartøjet, siger direktør i Center for Logistik og Samarbejde, Lars Jøker.


Maritime aktører er gået forrest i pionerprojektet
I spidsen for projektet er Center for Logistik og Samarbejde, der har arbejdet tæt sammen med sit moderselskab Port of Aalborg, ShippingLab, DTU, Logimatic, Martec og Hauschildt Marine samt en række andre lokale aktører inden for logistik og maritim udvikling. Fælles for alle samarbejdspartnere har været et ønske om at skabe et pionerprojekt for klimavenlig skibsfart, der skal vække genklang i både et lokalt og et globalt perspektiv.



- Fjordbussen er vigtig for udviklingen af den maritime industri i Danmark, og ikke mindst i Aalborg, fordi den styrker konkurrenceevnen hos projektets aktører og eksterne interessenter. Med Fjordbussen bliver Aalborg blandt de første til at introducere fossilfri færgedrift og forhåbentlig kan projektet være med til at skabe flere arbejdspladser lokalt og samtidig bidrage til den grønne omstilling af det blå Danmark, lyder det fra borgmester i Aalborg Kommune, Thomas Kastrup-Larsen (S).


Blandt flere samarbejdspartnere står den lokale ingeniør- og teknologivirksomhed Logimatic for udvikling af blandt andet systemintegrationen til den nye færge. Og ifølge administrerende direktør Troels Severinsen er projektet med til at understrege Danmarks globale førerposition inden for maritim teknologi og bæredygtig udvikling.


- Fjordbus-projektet er et helt centralt element i at dokumentere, at Danmark går forrest både hvad angår teknologiudvikling, men også den blå-grønne omstilling. Projektet vil i øvrigt være til gavn for mange maritime virksomheder i Nordjylland, siger han.


Skal aflaste den trafikale situation omkring Limfjorden 
Fjordbussen skal efter planen sejle mellem Musikkens Plads umiddelbart øst for Musikkens Hus i Aalborg og Stigsborg Havnefront i Nørresundby. Og med udviklingen af den nye bydel Stigsborg, der i fremtiden forventes at huse 7.500 indbyggere, kan Fjordbussen komme til at spille en vigtig rolle som en grøn forbindelse over fjorden.



- Limfjordsbroen er et af de mest trafikalt belastede områder i Nordjylland, og derfor vil Fjordbussen udgøre et attraktivt og grønt alternativ, der forbedrer nordjydernes mobilitet over fjorden markant. Det betyder blandt andet reduceret rejsetid og større frihed, mens den trafikale situation i Aalborg samtidig får gavn af forbindelsen, siger Lars Jøker.


Projektet Fjordbussen er støttet via Innovationsfonden gennem ShippingLab samt Port of Aalborg, mens Aalborg Kommune ligeledes har bevilliget fem millioner kroner til projektet. Den førerløse Fjordbus forventes at være i drift i sidste halvdel af 2022.


Om Fjordbussen:
  • Projektet blev sat i gang i 2018 som et udviklingsprojekt ledet af Center for Logistik og Samarbejde og gennemføres frem til 2022, hvorefter det forventes sat i drift
  • Projektet spænder bredt fra arbejde med testfartøjer, design og bygning af en 1:1 prototype, til indsamling og programmering af data til test og demonstration af autonomi og endelig idriftsættelse af den emissionsfrie, autonome fjordbus
  • Tuco Yacht Værft skal bygge fartøjet efter endt EU-udbud varetaget af Hauschildt Marine

Fakta:
  • 100 procent autonom og emissionsfri fjordbus
  • Afgang hvert 15. minut
  • Turens varighed: 5-7 minutter
  • 15 års forventet levetid
  • Kapacitet: 20-25 passagerer
  • Plads til barnevogn, cykel og kørestol
  • Flytbart landanlæg




Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- I Odder kører bybusserne på el
- Vejle har fået sin første el-taxi
- Kommune tester indsamling af tekstilaffald
- Skibsfartens klimaregler er emnet ved Internationale maritime forhandlinger
- Anlæg omdanner energi fra vind til energi i brint - og vinder bæredygtighedspris
- Fransk bil til varer- og personer får brint-elektrisk drivline
- Det haster med national Power-to-X-strategi
- Bæredygtighedspris havner hos driftdirektør i Danmarks største havn
- Klimaneutrale lastbiler kræver store investeringer, som virksomhederne ikke kan løfte alene
- En biodiversitetsfond med 25 millioner kroner skal hjælpe dyre- og planteliv på havnearealer
- Danmark skal satse på e-roads til tung transport
- - Der skal ske en kraftig udvikling af el-lastbilernes konkurrencedygtighed, hvis Klimarådets vurderinger skal blive virkelighed

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst