Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
TRANSPORTØR MED GASLASTBILER:

- Vi har truffet et valg, der er bedre for både miljøet, klimaet og medarbejderne

Onsdag 15. september 2021 kl: 09:31
Af: Redaktionen

- Vi har truffet et valg, der er bedre for både miljøet, klimaet og medarbejderne

KP Logistik har indsat 24 lastbiler med gasmotorer i den daglige distribution af dagligvarer for Netto' på Sjælland. De biogasdrevne lastbiler har flere fordele. Udover et markant lavere klimaaftryk, støjer de væsentligt mindre end en dieselmotor og har samtidig lavere partikelforurening. Derudover genererer den biogas-drevne motor strøm til køleanlæggene på lastbiler og trailerne, hvilket bidrager til den mindre CO2-udledning

- Vi har truffet et valg, der er bedre for både miljøet, klimaet og medarbejderne, der også får glæde af den mindre støj, lastbilerne giver, siger direktør og medejer af KP Logistik, Lars Petersen.


KP Logistik står samtidig for størstedelen af transporten af varer til Netto's 342 butikker i Tyskland. Her har 110 lastbiler i selskabets vognpark kørt på LNG-gas (flydende naturgas) siden Tyskland i 2019 fjernede vejafgiften på netop denne type af lastbiler. LNG-gas er også et mere miljøvenligt alternativ til diesel, hvilket har reduceret CO2-udledningen fra virksomhedens tyske vognpark med 1.700 ton om året, svarende til 13,8 procent.


- Fremtiden byder uden tvivl på endnu mere miljøvenlige logistik-løsninger, og vi er løbende i dialog med Netto og Salling Groups øverste supply chain-ledelse om, hvordan vi fortsat kan udvikle os i en grønnere retning. Al omstilling kræver investering, og her giver det en stor tryghed, at vi har Salling Group i ryggen, siger Lars Petersen, der gennem KP Logistik har arbejdet sammen med Netto siden 1983.


Fakta om biogas til KP Logistik's lastbiler:
  • Biogas til KP Logistiks danske vognpark leveres af den danske producent Bioman, der udvinder biogas af naturlige ressourcer som gylle fra landbruget og organisk affald fra almindelige husstande
  • Gassen er en naturligt forekommende drivhusgas, der i stedet for at slippe direkte ud i atmosfæren, renses og genbruges som brændstof
  • Bioman har to tankanlæg på Sjælland i henholdsvis Ishøj og Køge, hvor KP Logistik tanker sine lastbiler, samt tankanlæg i Horsens og Odense
  • Gylle fra 75 køer eller 3.300 slagtegrise kan levere brændstof nok til en lastbil, der kører 60.000 kilometer årligt
  • En biogaslastbil med dagligvarer til Netto’s butikker kan spare klimaet for lige så meget CO2 som op til 30 personbiler








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Vognmand folder sig ud i ny FH
- Fire-akslet tiptrailer med tvangsstyret bagaksel kan tage 37 kubikmeter i ladet
- Vognmand fra Bjerre Herred har fået to nye hvide biler
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation
- Elektriske lastbiler skal køre til og fra lastbilfabrik
- Yderligere 100 elektriske lastbiler skal skære ned på CO2-udledningerne
- Bombehunde kan sniffe en hel lastbiltrailer for sprængstoffer på få sekunder
- Fransk lastbilproducent leverede 18 procent flere lastbiler
- Fredag 15. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vognmand i Fejstrup har fået ny tre-akslet FH-trækker
- Maskinstation overførte tre-akslet anhænger fra Øst- til Vestjylland
- Lastbilchauffør brugte tidligere kollegas førerkort

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst