Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Maskine skærer papkasser op til papfyld - og sparer transport af pap og fyld

Mandag 13. september 2021 kl: 15:22
Share  


Af: Redaktionen

Maskine skærer papkasser op til papfyld - og sparer transport af pap og fyld
Brugt papkasse ind, nyt papfyld ud: Ifølge teamleder Allan Winther Knudsen sparer Starks distributionslager i Vejle over 300.000 kr. årligt ved at skære papkasser op til papfyld.

For trælastkæden Start er genbrugspap er en god forretning. I stedet for at købe ny, specialfremstillet papfyld til at emballere varer i, producerer Stark sit eget papfyld ud af papemballage fra varer, der er kommet ind på lageret . Det er både mere miljøvenligt og en god forretning, da maskinen, der producerer papfyldet sparer Stark for over 300.000 kroner årligt. Med en pris på 60.000 kroner tjener den sig selv hjem flere gange på et år

Allan Winther Knudsen, der er teamleder og effektiviseringsekspert på trælastkæden Stark's distributionslager i Vejle, stillede for et års tid siden sig selv følgende spørgsmål :


Hvorfor købe nyt papfyld til beskyttelse af kundernes varer, når man samtidig smider den ene papkasse efter den anden ud i en genbrugscontainer? 


- Her på lageret modtager og sender vi store mængder varer. Varerne kommer typisk i papkasser, som vi så smider i genbrugscontaineren. Det bliver til næsten 30 ton genbrugspap om året. Derudover pakker vi ordrer, der sendes til vores forretninger eller direkte til kunderne. Det sker som regel også i papkasser, der fores med nyt papfyld for at beskytte indholdet under transport. Det bliver til ni store paller med papfyld om året. Så på et tidspunkt begyndte jeg at regne på, om vi ikke kunne håndtere alt det pap på en bedre og mere bæredygtig måde, siger Allan Winther Knudsen.


Regnestykket viste, at det ville være en god idé - både for miljøet og Stark.


- Det er faktisk meget simpelt. Ved at investere i en maskine, der laver papkasser om til papfyld, kan vi genbruge stort set alt det pap, som vi modtager her på lageret. Samtidig sparer vi udgifter til en container med komprimator, der trykker papkasserne sammen. Det er også godt for miljøet, for vi har heller ikke længere brug for den lastbil, der kom og hentede det komprimerede pap for at køre det til genbrug. Vi sparer også kørsel med de paller papfyld, som vi ikke længere får leveret, siger Allan Winther Knudsen.


Lille investering - stor besparelse 
I faktiske tal sparer Stark over 300.000 kroner om året på selv at fremstille papfyld af brugte papkasser. Det er en pæn gevinst i betragtning af, at maskinen, der producerer papfyld, når den fodres med papkasser, har kostet 60.000 kroner.


- Det er så indlysende positivt for både forretning og miljø, at man kan undre sig over, at Stark - så vidt vi ved - er de eneste i trælastbranchen, der genbruger pap i den her skala. Vi vinder tilmed noget tid i dagligdagen, fordi det har vist sig at være hurtigere at genbruge pappet her på stedet fremfor at benytte en container, der skal fyldes, komprimeres og løbende afhentes af en lastbil, siger Steen Mikkelsen, der er  logistikchef hos Stark.


Han ser store perspektiver i initiativet, som Stark internt har døbt Genpap med venlig hilsen til trælastkædens tilsvarende projekt Gentræ, der indsamler og genbruger midlertidigt træ på danske byggepladser.


- Maskinen er nem at bruge, og man kan sagtens forestille sig, at vi kan gøre noget lignende andre steder i logistikken og i mange af vores forretninger, der jo modtager og sender mange pakker hver eneste dag. Det ender med at blive en betydelig besparelse - både i penge og CO2. Det er også et godt eksempel på, at det hverken behøver at være svært eller dyrt at gøre de forskellige led i byggeriet mere bæredygtige. Der er masser af muligheder. Det er - helt bogstaveligt - bare et spørgsmål om at være nysgerrig og tænke ud af boksen, siger Steen Mikkelsen.






Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- I Odder kører bybusserne på el
- Vejle har fået sin første el-taxi
- Kommune tester indsamling af tekstilaffald
- Skibsfartens klimaregler er emnet ved Internationale maritime forhandlinger
- Anlæg omdanner energi fra vind til energi i brint - og vinder bæredygtighedspris
- Fransk bil til varer- og personer får brint-elektrisk drivline
- Det haster med national Power-to-X-strategi
- Bæredygtighedspris havner hos driftdirektør i Danmarks største havn
- Klimaneutrale lastbiler kræver store investeringer, som virksomhederne ikke kan løfte alene
- En biodiversitetsfond med 25 millioner kroner skal hjælpe dyre- og planteliv på havnearealer
- Danmark skal satse på e-roads til tung transport
- - Der skal ske en kraftig udvikling af el-lastbilernes konkurrencedygtighed, hvis Klimarådets vurderinger skal blive virkelighed

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst