Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Sjællandske politikere forventer, at Østbanen er sikret

Onsdag 1. september 2021 kl: 11:19
Af: Redaktionen

Før sommerferien afsatte Folketinget 700 millioner kroner til lokalbanerne i den statslige infrastrukturplan. Udvalget for Regional Udvikling i Region Sjælland forventer, at fornyelse af Østbanens spor og banelegeme nu er finansieret

Sporene på den regionale bane, der forbinder Køge med henholdsvis Rødvig og Faxe Ladeplads, har nået en alder, hvor en sporrenovering er afgørende for, at der fortsat kan køre tog på sporene. Sporrenoveringen er gennemgribende og vil koste cirka 510 millioner kroner. Med Folketingsforliget om ”Infrastrukturplan 2035” afsatte et enigt Folketing 700 millioner kroner til at dække lokalbanernes vedligeholdelsesefterslæb i perioden 2022-25.


- Det har vi kæmpet for længe. Det er dejligt, at der nu er skabt sikkerhed for, at Østbanen kan fortsætte. Det havde næsten ikke været til at bære, hvis borgerne skulle leve videre med usikkerheden om Østbanens fremtid, siger Peter Jacobsen (DF), der er formand for Udvalget for Regional Udvikling i Region Sjælland.


Udgiften til sporrenoveringen ligger langt uden for de økonomiske rammer, som Region Sjælland har. Men regionen har forberedt sporrenoveringen sammen med Movia og Lokaltog med en forventning om, at staten ville påtage sig sit ansvar og finde midlerne i den nye infrastrukturplan, hvilket de gjorde med 100 millioner kroner til området.


Flere lokalbaner har brug for støtte
Region Sjællands Udvalg for Regional Udvikling har en klar forventning om, at udgifterne til sporrenoveringen på Østbanen dækkes af bidraget til lokalbanernes vedligeholdelsesefterslæb og glæder sig over, at sporrenoveringen på Østbanen nu forventeligt kan gennemføres som planlagt.


Næstformand for udvalget Jens Ravn (V) peger på den store opbakning til Østbanen som afgørende for, at det til sidst lykkedes at få afsat ny statslig finansiering, men udfordringerne for lokalbanerne er ikke overstået.


- Mange har været med til at kæmpe for Østbanen. Nu er det lykkedes. Tak til alle. Men vi har andre lokalbaner, som efter 2025 får brug for store investeringer. Det er en opgave, det kommende regionsråd må tage på sig. Det bliver vores næste store opgave, siger Jens Ravn.


Fakta om sporrenoveringen af Østbanen:
  • Sporrenoveringen af Østbanen forventes at koste ca. 510 millioner kroner
  • Sporrenoveringen bringes i udbud i løbet af sensommeren/efteråret
  • En analyse udarbejdet af Rambøll for Danske Regioner i foråret viste, at der i perioden 2021-2035 skal investeres mindst 3,6 milliarder kroner i infrastruktur og nye tog til Region Sjællands lokalbaner




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Kvinde gik på skinnerne - og blev ramt af et tog
- Dansk jernbaneentreprenør skal bygge overhalingsspor i København
- Virksomheder skal betale 100 millioner kroner
- DSB kan blive infrastrukturforvalter på S-banen
- - Så langt er vi nået på et halvt år
- Jernbaneprojekter får tilført ekstra midler
- 44 meter lang maskine fjerner revner i skinnerne i Vendsyssel
- Baneanlægget i Aarhus blive digitalt
- Sidste etape af sporfornyelse på sjællandsk hovedstrækning går i gang
- Nye togvogne er godkendt og må køre over grænsen
- Sporarbejde mellem Fredericia og Padborg bliver afsluttet i løbet af efteråret
- Bus påkørte jernbanebom

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst