OM AFGIFTER FOR BRUD PÅ P-REGLER PÅ RASTEPLADSER:
Folketingets Transportudvalg har på vegne af SF's retsordfører Karina Lorentzen Dehnhardt stillet transportminister Benny Engelbrecht et spørgsmål, "...om der eventuelt kan gives en delt mulighed mellem politiet og Færdselsstyrelsen for at udskrive straks-bøder, så politiet kan bevare muligheden, samtidig med at Færdselsstyrelsen kan forstærke den indsats, de har med at holde orden på rastepladserne?"
I sit svar, der betyder, at det også fremover er Rigspolitiet, der står for retshåndhævelsen, henholder transportministeren sig til en udtalelse fra Rigspolitiet, hvor der blandt andet står:
"Tilbageholdelse af køretøjer udgør et tvangsindgreb, ligesom inddrivelse af bøder eller afgifter som led i kontrollen indebærer et væsentligt element af retshåndhævelse.
Det er i den forbindelse Rigspolitiets klare opfattelse, at dette alene bør foretages af politiet, der dels har de nødvendige kompetencer, ligesom politiet kan anvende den fornødne magt, såfremt der opstår behov herfor."
Hele udtalelsen fra Rigspolitiet i forbindelse med spørgsmålet er gengivet herunder:
”Rigspolitiet skal indledningsvis bemærke, at parkeringskontrollen på statsvejnettet, herunder kontrollen med den fastsatte 25-timers tidsbegrænsning for parkering på rastepladser, varetages af Færdselsstyrelsen.
Politiet udfører således ikke kontrol af 25-timers tidsbegrænsningen på rastepladserne, men politiet kan kontrollere, om køretøjer på rastepladser er parkeret til fare eller ulempe for færdslen. Politiet varetager herudover kontrollen med ulovlig parkering i nødspor samt parkering på til- og frakørselsramperne til rastepladserne.
Udgangspunktet for overtrædelse af Færdselslovens regler om standsning og parkering er, at der pålægges en parkeringsafgift. Et sådant pålæg udgør en forvaltningsretlig afgørelse, som træffes af en forvaltningsmyndighed. Parkeringsafgifter påhviler som udgangspunkt den, der har foretaget den uretmæssige parkering, og der gives en frist for rettidig indbetaling. Afgiften overgår til ejer/bruger af køretøjet, hvis den ikke betales inden for fristen.
I de tilfælde, hvor en overtrædelse af færdselslovens standsnings- og parkeringsbestemmelser har været til fare for andre eller unødigt voldt ulempe for færdslen, straffes disse standsnings- og parkeringsforseelser med bøde i medfør af Færdselslovens paragraf 118, stk. 8.
Rigspolitiet skal bemærke, at ”straksbøder” ikke er en betegnelse, der anvendes i Færdselsloven. Rigspolitiet har derfor forstået spørgsmålet således, at det vedrører adgangen til at tilbageholde køretøjer, indtil forskyldte bøder eller parkeringsafgifter er betalt.
Det kan oplyses, at der i medfør af Færdselslovens paragraf 120 er hjemmel for politiet til at tilbageholde køretøjer indtil forskyldte bøder eller standsnings- og parkeringsafgifter er betalt, eller der er stillet sikkerhed herfor, såfremt såvel føreren som det anvendte køretøj er hjemmehørende i udlandet.
Retsplejelovens regler om beslaglæggelse med henblik på konfiskation finder anvendelse i for- bindelse med tilbageholdelsen, og tilbageholdelse kan kun ske, hvis den findes påkrævet for at sikre betaling af de nævnte beløb, jævnfør paragraf 120, stk. 2.
Bestemmelsen anvendes blandt andet af politiet, såfremt der som led i politiets vejsidekontrol af tunge køretøjer konstateres overtrædelser af køre- og hviletidsbestemmelserne. I de fleste tilfælde betales bøden, eller der stilles sikkerhed herfor umiddelbart i forbindelse med politiets kontrol. I enkelte tilfælde er det dog nødvendigt at tilbageholde køretøjet med henblik på at søge fyldestgørelse i køretøjet på grund af manglende vilje eller evne til at betale.
Tilbageholdelse af køretøjer udgør et tvangsindgreb, ligesom inddrivelse af bøder eller afgifter som led i kontrollen indebærer et væsentligt element af retshåndhævelse.
Det er i den forbindelse Rigspolitiets klare opfattelse, at dette alene bør foretages af politiet, der dels har de nødvendige kompetencer, ligesom politiet kan anvende den fornødne magt, såfremt der opstår behov herfor.”
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Møbeltransportør i Randers får ny ejer
- Transportvirksomhed i Hjallerup fik 13 måneder
- Politiet undlader at tiltale i en større sag om dyretransporter
- De lette er kørt frem med 17 procent
- Kontantprisen for at køre over Storebælt i person- og varebil falder
- Færdselsstyrelsen har opdateret gebyrer og afgifter
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Roskilde får en ny truck-station med energi til lastbiler og busser
Skriv din kommentar:
Rigspolitiet bør står for retshåndhævelsen
Torsdag 19. august 2021 kl: 12:26
Af: Jesper ChristensenFolketingets Transportudvalg har på vegne af SF's retsordfører Karina Lorentzen Dehnhardt stillet transportminister Benny Engelbrecht et spørgsmål, "...om der eventuelt kan gives en delt mulighed mellem politiet og Færdselsstyrelsen for at udskrive straks-bøder, så politiet kan bevare muligheden, samtidig med at Færdselsstyrelsen kan forstærke den indsats, de har med at holde orden på rastepladserne?"
I sit svar, der betyder, at det også fremover er Rigspolitiet, der står for retshåndhævelsen, henholder transportministeren sig til en udtalelse fra Rigspolitiet, hvor der blandt andet står:
"Tilbageholdelse af køretøjer udgør et tvangsindgreb, ligesom inddrivelse af bøder eller afgifter som led i kontrollen indebærer et væsentligt element af retshåndhævelse.
Det er i den forbindelse Rigspolitiets klare opfattelse, at dette alene bør foretages af politiet, der dels har de nødvendige kompetencer, ligesom politiet kan anvende den fornødne magt, såfremt der opstår behov herfor."
Hele udtalelsen fra Rigspolitiet i forbindelse med spørgsmålet er gengivet herunder:
”Rigspolitiet skal indledningsvis bemærke, at parkeringskontrollen på statsvejnettet, herunder kontrollen med den fastsatte 25-timers tidsbegrænsning for parkering på rastepladser, varetages af Færdselsstyrelsen.
Politiet udfører således ikke kontrol af 25-timers tidsbegrænsningen på rastepladserne, men politiet kan kontrollere, om køretøjer på rastepladser er parkeret til fare eller ulempe for færdslen. Politiet varetager herudover kontrollen med ulovlig parkering i nødspor samt parkering på til- og frakørselsramperne til rastepladserne.
Udgangspunktet for overtrædelse af Færdselslovens regler om standsning og parkering er, at der pålægges en parkeringsafgift. Et sådant pålæg udgør en forvaltningsretlig afgørelse, som træffes af en forvaltningsmyndighed. Parkeringsafgifter påhviler som udgangspunkt den, der har foretaget den uretmæssige parkering, og der gives en frist for rettidig indbetaling. Afgiften overgår til ejer/bruger af køretøjet, hvis den ikke betales inden for fristen.
I de tilfælde, hvor en overtrædelse af færdselslovens standsnings- og parkeringsbestemmelser har været til fare for andre eller unødigt voldt ulempe for færdslen, straffes disse standsnings- og parkeringsforseelser med bøde i medfør af Færdselslovens paragraf 118, stk. 8.
Rigspolitiet skal bemærke, at ”straksbøder” ikke er en betegnelse, der anvendes i Færdselsloven. Rigspolitiet har derfor forstået spørgsmålet således, at det vedrører adgangen til at tilbageholde køretøjer, indtil forskyldte bøder eller parkeringsafgifter er betalt.
Det kan oplyses, at der i medfør af Færdselslovens paragraf 120 er hjemmel for politiet til at tilbageholde køretøjer indtil forskyldte bøder eller standsnings- og parkeringsafgifter er betalt, eller der er stillet sikkerhed herfor, såfremt såvel føreren som det anvendte køretøj er hjemmehørende i udlandet.
Retsplejelovens regler om beslaglæggelse med henblik på konfiskation finder anvendelse i for- bindelse med tilbageholdelsen, og tilbageholdelse kan kun ske, hvis den findes påkrævet for at sikre betaling af de nævnte beløb, jævnfør paragraf 120, stk. 2.
Bestemmelsen anvendes blandt andet af politiet, såfremt der som led i politiets vejsidekontrol af tunge køretøjer konstateres overtrædelser af køre- og hviletidsbestemmelserne. I de fleste tilfælde betales bøden, eller der stilles sikkerhed herfor umiddelbart i forbindelse med politiets kontrol. I enkelte tilfælde er det dog nødvendigt at tilbageholde køretøjet med henblik på at søge fyldestgørelse i køretøjet på grund af manglende vilje eller evne til at betale.
Tilbageholdelse af køretøjer udgør et tvangsindgreb, ligesom inddrivelse af bøder eller afgifter som led i kontrollen indebærer et væsentligt element af retshåndhævelse.
Det er i den forbindelse Rigspolitiets klare opfattelse, at dette alene bør foretages af politiet, der dels har de nødvendige kompetencer, ligesom politiet kan anvende den fornødne magt, såfremt der opstår behov herfor.”
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skrothandler har overført en nye tre-akslet anhænger til Skibby på Sjælland
- Chauffører og vognmænd er blevet enige om nye satser for skattefri rejsegodtgørelse
- Transportministeren overvejer at droppe 25-timersreglen for parkering på rastepladser
- Fire-akslet anhænger har et udtræk på fire meter
- Møbeltransportør i Randers får ny ejer
- Transportvirksomhed i Hjallerup fik 13 måneder
- Politiet undlader at tiltale i en større sag om dyretransporter
- De lette er kørt frem med 17 procent
- Kontantprisen for at køre over Storebælt i person- og varebil falder
- Færdselsstyrelsen har opdateret gebyrer og afgifter
- En del af havnen i Esbjerg bliver militært område i fire dage
- Roskilde får en ny truck-station med energi til lastbiler og busser
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |