Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Tyskland vil have flere særtransporter på vandveje og jernbaner

Onsdag 4. august 2021 kl: 13:33
Af: Jesper Christensen

Tyskland vil have flere særtransporter på vandveje og jernbaner

En rapport - "Verlagerung von GST von der Straße auf den Wasserweg und Schiene“ - peger på klimamæssige fordele ved at transportere særgods på skib på indenladske vandveje og jernbaner frem for på lastbil ad indenlandske landveje. Et flertal i den tyske Forbundsdag har vedtaget et klimabeskyttelsesprogram, som giver 10 millioner euro - cirka 745 millioner kroner - til arbejdet med at flytte særtransport fra landveje til vandveje og jernbaner

- Den endelige rapport viser, hvordan vi kan flytte endnu større og tungere transporter til jernbaner og frem for alt vandveje, siger den tyske transportminister Andreas Scheuer (CSU). 


Det kan eksempelvis ske ved at optimere godkendelsesprocedurer og generelt gøre jernbaner og vandveje mere attraktive.


Andreas Scheuer fremhæver at transport med skibe er mindre CO2-belastende end transport med lastbiler.


Slutrapporten peger på tre områder:

  • Godkendelsesprocedurer med optimerede arbejdsprocesser kan integrere jernbane- og indre vandtransport bedre i transportkæderne - eksempelvis ved at tilføje vandveje og havne til it-systemer til processtyring til storskala og tung transport (VEMAGS), som allerede bruges med succes til godkendelse af vejtransporter. Derudover vil BMVI - det tyske transportministerium lancere en multimodal ruteplanlægger, der tjekket mulige transportruter ad vej, jernbane og vand, og som også kan bruges i godkendelsesprocessen. I et pilotprojekt testes proceduren for vandveje og jernbane.
  • Hvad enten det drejer sig om ombygning eller nybygning af køretøjer, oprettelse af shuttle-tjenester eller en digital markedsplads for operatører inden for indlands-søfart, ønsker BMVI at øge værdien af et skifte fra vej med målrettet finansiering.
  • For at gøre skiftet til vandveje og jernbaner endnu lettere for særgodstransporter skal der udpeges korridorer som standardruter til havne. Derudover skal der oprettes yderligere omladningsfaciliteter ved vandvejene, og den eksisterende kombinerede transportinfrastruktur skal bruges til GST.

BMVI vil gradvist begynde at implementere anbefalingerne til handling til sommer. 


Det tyske transportministerium peger også på, at vejtransportområdet vi lfå gavn af initiativet, da vejinfrastrukturen, især broer, aflastes og beskyttes. Trafikken med særtransporter på motorvejene reduceres, og parkeringssituationen på rastepladser bliver forbedret. Dertil kommer øget trafiksikkerhed og mindre brug for politi-ledsagede særtransporter.


Arbejdsgruppen bag rapporten "Verlagerung von GST von der Straße auf den Wasserweg und Schiene" blev nedsat i september 2019. Under ledelse af BMVI udvekslede eksperter tværfaglige ideer om problemer og løsninger. Deltagerne i arbejdsgruppen omfattede repræsentanter fra politi og statslige myndigheder, fra ShortSeaShipping Inland Waterway Promotion Center (SPC), DB Cargo AG, DTG Deutsche Transport-Genossenschaft Binnenschifffahrt, Kühne + Nagel Euroshipping GmbH samt Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt (BDB).




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst