Containerskib skal sejle på sprit
Onsdag 7. juli 2021 kl: 08:00
Af: Jesper ChristensenA.P. Møller - Maersk og Hyundai Mipo Dockyard har indgået en aftale om, at den koreanske værftkoncern skal bygge et nyt containerskib med en kapacitet på 2.100 teu til den danske rederikoncern. Det særlige ved det nye containerskib er, at dets motorer kan bruge methanol som brændstof
Det nye feederskib, der skal sejle under dansk flag, skal leveres i 2023 og give rederiet erfaringer med at bruge methanol som erstatning til traditionel brændstof. Det bliver ifølge rederikoncernen verdens første containerskib, der kan bruge methanol som brændstof.
Methanol kan fremstilles ved hjælp af eksempelvis energi fra vindmøller og dermed bidrage til reduktion af CO2-udslippet fra transporten.
Det nye 2.100 teu store containerskib bliver 172 meter lang og en del af Sealand Europe, der er et datterselskab i Maersk-gruppen. Skibet, der også vil kunne sejle på almindeligt svovl-fattigt brændstof, ventes indsat på ruter i Østersøen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Rederier kom med klare budskaber til erhvervsministeren
- Fredag 21. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Energiselskab investerer over en halv milliard i nye motorvejsstationer og butikker
- Puljemidler går til 920 el-lastbiler
- 13,8 millioner kroner skal få flere el-busser ud på de midtjyske veje
- Varebil som chassis med førekabine er elektrisk fra bunden
- Tyskland vil støtte import af dansk brint
- Fredag 14. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Dansk energiproducent har reduceret sit CO2-udslip med 98 procent
- Transportministeren inviterer til ø-topmøde
- Hjemmeleveringer fra Ikea bringes ud med elektriske biler
- Teknik-entreprenør har bestilt 500 el-barebiler
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





