Tysk lastbil- og busproducent er på vej mod CO2-neutral produktion
Torsdag 24. juni 2021 kl: 10:03
Af: RedaktionenDaimler Truck AG, som blandt andet står bag mærkerne Fuso og Mercedes-Benz, er på vej til at indfri målet om CO2-neutral produktion i 2022 på alle koncernens europæiske fabrikker, som dermed udelukkende vil benytte bæredygtigt produceret energi
Hos Daimler Truck AG står Fuso bag de mindste og mest kompakte lastbiler. Begge modeller bygges på fabrikken i Tramagal i Portugal, hvor man har formået at reducere CO2-aftrykket fra produktionen markant i de senere år og forventer en reduktion på yderligere 50 procent i løbet af 2021. Målet er at kunne fremvise et CO2-regnskab, der går i nul i 2022.
- Bæredygtighed er en central del af vores strategi, og den miljøvenlige produktion er en afgørende forudsætning for at nå i mål med CO2-neutral mobilitet. Den CO2-neutrale produktion er nemlig et væsentligt bidrag til en endnu lavere miljøpåvirkning – og det er vores erklærede ambition at lægge os i spidsen som førende inden for denne udvikling, siger øverste chef fra fabrikken i Tramagal, Jorge Rosa.
Målet om CO2-neutral produktion skal konkret opnås ved lavere energiforbrug, fokuseret opkøb af strøm fra certificerede, bæredygtige energikilder og omfattende brug af egne solceller. På fabrikken i Tramagal omlægges hele den interne logistik desuden til elektrisk drift, ligesom der er planer om at påbegynde lokal produktion af brint som supplement til solcellestrøm.
Mens de kompakte bylastbiler fra Fuso produceres i Portugal, er det fabrikken i Würth i Tyskland, der producerer modeller som Mercedes-Benz Arocs, Mercedes-Benz Atego og Mercedes-Benz Actros.
Fabrikken i Würth, der producerer op mod 470 lastbiler, vil senest i 2022 nå i mål med omstillingen til CO2-neutral produktion.
Fra andet halvår i 2021 ruller de første eksemplarer af den fuldelektriske Mercedes-Benz eActros desuden af båndet på fabrikken i det sydtyske, mens produktionen af den ligeledes fuldelektriske renovationsbil Mercedes-Benz eEconic efter planen starter i 2022.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Tysk pakkedistributør kører med el-lastbiler efter en kilometermodel
- Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes
- Brugte bilbatterier kan bruges i lang tid
- Fredag åbner energiselskab fire nye ladepladser for elektriske lastbiler
- Transportvirksomhed lægger sag an mod TV-station
- Tysk lastbilproducent har valgt dansk virksomhed som ladeplatform
- Tysk og svensk lastbilproducent har godt 82 procent af markedet
- Bestanden af elektriske lastbiler er vokset med knap 55 procent på et år
- Havneselskab vinder global bæredygtighedspris for krydstogtterminaler
- Ny el-færge får længere ophold på værft i Svendborg
- Daglivarekoncern anlægger ladeanlæg til el-lastbiler ved centrallager i Køge
- Værft på Tasmanien skal bygge en elektriske hurtigfærge mere
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




