Havn på Vestsjælland etablerer landstrøm til skibe
Mandag 14. juni 2021 kl: 11:15
Af: Redaktionen
Et nyt landstrømanlæg fra Soft & Teknik og Schneider Electric skal forsyne skibe og kraner med strøm fra vindmøller, når de lægger ti kaj i Korsør Havn. Dermed går den vestsjællandske havn fra at være strømforbrugende til at blive strømproducerende
Med muligheden for at koble skibe til landstrømanlæg betyder, at skibene kan holde deres dieselgeneratorerer slukkede, mens de ligger i havn. Dermed mindskes forureningen med partikler, NOx'er, kulbrinteforbindelser og CO2. Dertil kommer mindre støj.
Elektrificeringen af Korsør Havn kom i udbud for et års tid siden, og aftalen er nu blevet underskrevet i samarbejde med leverandøren af landstrømanlæg Soft & Teknik samt Schneider Electric, der er specialist i energioptimering og automation.
Finansieringen på syv millioner dækkes delvist af midler fra EU's NON-Stop Projekt, der bidrager med 1,5 millioner kroner, samt af Korsør Havn, som ejes af Slagelse Kommune. Finansieringen vurderes at være tjent hjem efter 10 år. Via landstrømanlægget kan Korsør Havn bedre udnytte vedvarende energi og dermed bidrage til kommunens mål om at mindske CO2-udledningen med mindst 70 procent frem mod 2030.
- Vi betragter landstrømanlægget som en investering i havnens fremtid først og fremmest fordi, det kan tiltrække flere skibe og skabe vækst i Korsør havn og by. Den sparede CO2-udledning smitter samtidig direkte af på kommunen, som dermed kommer tættere på at nå sine klimamål og kan vise, at det er en kommune, der tager den grønne omstilling seriøst. Ultimativt kan det potentielt også tiltrække nye borgere til byen, siger Jimmi Jørgensen, der er havnedirektør i Korsør Havn.
Sparer CO2 svarende til udledningen fra 4-000 biler dagligt
Schneider Electric, der i januar blev kåret til verdens mest bæredygtige virksomhed, skal levere transformere, koblingsanlæg og lavspændingsudbydere, som gør det muligt for Korsør Havn at skabe strøm til to skibe og to kraner på samme tid. Da havnen ikke er ret stor, har man indtil videre vurderet, at dette er tilstrækkeligt til at dække det nuværende behov.
- Fordi skibenes motorer er forskellige, og fordi vi ikke har noget fast tal på, hvor mange skibe der kommer, og hvor længe de ligger i havn, er det svært at udregne de konkrete CO2-besparelser, men vi estimerer, at CO2- besparelsen fra den daglige drift årligt vil svare til at 4.000 færre biler dagligt kører rundt i Korsør by, som har 14.500 indbyggere. Det er med andre ord noget, der vil give et betydeligt aftryk i lokalsamfundet, siger René Andersen, der er Renewable Key Account Manager hos Schneider Electric.
Hvor Korsør Havn med den planlagte løsning får dækket sit nuværende behov, ser René Andersen fra Schneider Electric desuden et generelt stort potentiale for elektrificering af danske havne.
- Potentialet for grøn landstrøm er enormt. For rederier og havne giver det mulighed for at reducere CO2-udledningen fra skibene, mens det for borgerne i nærområdet betyder renere luft og færre støjgener. Løsningen er relevant for alle havne, og vi forventer faktisk at se en stigende udnyttelse af landstrøm over de næste år. Lige nu er vores primære fokus på skibe og kraner, men på sigt ønsker vi også at tilbyde strøm til lastbiler og tog, ligesom vi også har ladestande-løsninger til helt almindelige personbiler, siger René Andersen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Grøn omstilling kræver stabile rammer og handling bag ambitionerne
- Esbjerg fik besøg fra EU - dansk skibsfart og grøn energi var i fokus
- Myndigheder skal kunne skyde droner ned
- Tysk haveselskab sætter gang i automatisering af terminaktraktorer
- Østjysk havn får endnu en direkte rute til Asien
- International sikkerhedsliste har Danmark med i den øverste top
- Shipping-koncern skifter 600.000 liter fossil diesel ud med biodiesel
- Fragtmængderne fald i flere regioner
- Bilister i el-biler vælger færgen over Kattegat
- Sveriges største containerhavn får ny direkte forbindelse til Asien
- Martin industrivirksomhed har fået ny ejer og nyt navn
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |