TRANSPORTMINISTEREN:
Transportminister Benny Engelbrecht (S) har besluttet, at reglerne for cabotagekørsel også skal gælde, når der udføres national godskørsel på vejdelen af kombineret transport. Målet er at undgå ubegrænsede ture og sikre sociale forhold for chauffører, der udfører national godskørsel i forbindelse med kombineret transport i Danmark. Samtidig vil ministeren lade varebilsvirksomheder være omfattet af et lavere kapitalkrav, når varebilsvirksomheder fra 2022 bliver omfattet af krav om fællesskabstilladelse
- Når en udenlandsk virksomhed skal leve op til cabotagereglerne, kan vi undgå, at national godskørsel som led i en kombineret transport kan bruges som smuthul til at udføre ubegrænsede nationale transporter, siger transportminister Benny Engelbrecht, som fra 21. februar næste år vil lade cabotagereglerne finde anvendelse på den indledende og afsluttende vejstrækning af en kombineret transport, når denne alene udføres som national transport.
Kombineret transport er transport af varer mellem EØS-landene uagtet varernes oprindelse eller endelige destination, når transporten af varerne sker ad vej til den indledende eller afsluttende strækning og til den resterende strækning anvender jernbane, indre vandveje eller søvejen, når denne strækning er over 100 km i lige linje.
Den indledende eller afsluttende vejstrækning skal tilbagelægges enten:
Når udenlandske virksomheder fra 21. februar 2022 skal leve op til cabotagereglerne på vejdelen af en kombineret transport i Danmark vil det betyde at:
Lavere krav til egenkapital for varebilsvirksomheder
Transportministeren har herudover besluttet, at transportvirksomheder, der søger om fællesskabstilladelse til at udføre international godskørsel i varebil med en totalvægt mellem 2.500 - 3.500 kg, skal dokumentere et lavere egenkapitalkrav end virksomheder, hvis flåde består af blandede køretøjer - det vil sige køretøjer mellem 2.500 og 3.500 kg og køretøjer over 3.500 kg.
Egenkapitalkravet til virksomheder, der ansøger om national varebilstilladelse vil som følge heraf blive ensrettet således egenkapitalkravet er ens uanset om der udføres national eller international godskørsel i varebil.
- Varebilsvirksomheder er typisk mindre virksomheder, og det vil derfor være en økonomisk byrde for disse virksomheder at leve op til det høje egenkapitalkrav. Derfor giver det god mening at anvende det lave, siger transportministeren.
De internationale varebilsregler, herunder kravet til egenkapital, træder i kraft 21. maj 2022.
Vejpakken blev vedtaget i EU 9. juli 2020. Vejpakken indebærer blandt andet styrkede rammevilkår for vejtransporterhvervet.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Vognmand i Odense har trukket en udtrækstrailer til Odense
- Transportvirksomhed syd for Aarhus har fået depotopladning
- Nyt selskab skal gøre opladning nemmere og billigere
- Signalsystem på Fyn får støtte fra EU
- Mindre flytteforretning på Sjælland er gået konkurs
- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
- Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken
- Ubrugte midler flyttes til en anden pulje
- Bommen kan gå ned for udenlandske lastbiler med ubetalte vejafgiftsbøder
- Aftale om udenlandsk arbejdskraft er et vigtigt skridt for transportbranchen
- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Tung transport mellem Danmark og Sverige skal være lidt lettere - at gennemføre
Skriv din kommentar:
Vejpakken skal forebygge misbrug af regler
Tirsdag 4. maj 2021 kl: 15:40
Af: RedaktionenTransportminister Benny Engelbrecht (S) har besluttet, at reglerne for cabotagekørsel også skal gælde, når der udføres national godskørsel på vejdelen af kombineret transport. Målet er at undgå ubegrænsede ture og sikre sociale forhold for chauffører, der udfører national godskørsel i forbindelse med kombineret transport i Danmark. Samtidig vil ministeren lade varebilsvirksomheder være omfattet af et lavere kapitalkrav, når varebilsvirksomheder fra 2022 bliver omfattet af krav om fællesskabstilladelse
- Når en udenlandsk virksomhed skal leve op til cabotagereglerne, kan vi undgå, at national godskørsel som led i en kombineret transport kan bruges som smuthul til at udføre ubegrænsede nationale transporter, siger transportminister Benny Engelbrecht, som fra 21. februar næste år vil lade cabotagereglerne finde anvendelse på den indledende og afsluttende vejstrækning af en kombineret transport, når denne alene udføres som national transport.
Kombineret transport er transport af varer mellem EØS-landene uagtet varernes oprindelse eller endelige destination, når transporten af varerne sker ad vej til den indledende eller afsluttende strækning og til den resterende strækning anvender jernbane, indre vandveje eller søvejen, når denne strækning er over 100 km i lige linje.
Den indledende eller afsluttende vejstrækning skal tilbagelægges enten:
- mellem det sted, hvor godset læsses, og den nærmeste egnede indladningsbanegård, for så vidt angår den indledende strækning
- mellem den nærmeste egnede udladningsbanegård, og det sted, hvor godset losses, for så vidt angår den afsluttende strækning
- inden for en radius på 150 km i lige linje fra laste- eller lossehavnen
Når udenlandske virksomheder fra 21. februar 2022 skal leve op til cabotagereglerne på vejdelen af en kombineret transport i Danmark vil det betyde at:
- En transportvirksomhed kan udføre op til tre cabotagekørsler inden for syv dage eller én cabotagekørsel i landet inden for tre dage, hvis de kører ind i landet uden last
- En udenlandsk transportvirksomhed efter endt cabotagekørsel i Danmark skal vente fire dage før køretøjet igen må udføre cabotagekørsel i Danmark igen
Lavere krav til egenkapital for varebilsvirksomheder
Transportministeren har herudover besluttet, at transportvirksomheder, der søger om fællesskabstilladelse til at udføre international godskørsel i varebil med en totalvægt mellem 2.500 - 3.500 kg, skal dokumentere et lavere egenkapitalkrav end virksomheder, hvis flåde består af blandede køretøjer - det vil sige køretøjer mellem 2.500 og 3.500 kg og køretøjer over 3.500 kg.
Egenkapitalkravet til virksomheder, der ansøger om national varebilstilladelse vil som følge heraf blive ensrettet således egenkapitalkravet er ens uanset om der udføres national eller international godskørsel i varebil.
- Varebilsvirksomheder er typisk mindre virksomheder, og det vil derfor være en økonomisk byrde for disse virksomheder at leve op til det høje egenkapitalkrav. Derfor giver det god mening at anvende det lave, siger transportministeren.
De internationale varebilsregler, herunder kravet til egenkapital, træder i kraft 21. maj 2022.
Vejpakken blev vedtaget i EU 9. juli 2020. Vejpakken indebærer blandt andet styrkede rammevilkår for vejtransporterhvervet.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Vognmand i Odense har trukket en udtrækstrailer til Odense
- Transportvirksomhed syd for Aarhus har fået depotopladning
- Nyt selskab skal gøre opladning nemmere og billigere
- Signalsystem på Fyn får støtte fra EU
- Mindre flytteforretning på Sjælland er gået konkurs
- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
- Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken
- Ubrugte midler flyttes til en anden pulje
- Bommen kan gå ned for udenlandske lastbiler med ubetalte vejafgiftsbøder
- Aftale om udenlandsk arbejdskraft er et vigtigt skridt for transportbranchen
- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Tung transport mellem Danmark og Sverige skal være lidt lettere - at gennemføre
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |