Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Havn sigter efter CO2-neutralitet

Onsdag 14. april 2021 kl: 12:52
Af: Redaktionen

Aarhus Havn har ifølge sin seneste bæredygtighedsrapport nedbragte sit CO2-biddrag med yderligere 14 procent til 1.787 tons CO2 i 2020. Udover at have nedbragt sit CO2-bidrag har Aarhus Havn for første gang anvist, hvordan virksomheden vil opnå CO2-neutralitet i 2030

Ifølge Aarhus Havns driftsdirektør Anne Zachariassen er 2020-resultatet et udtryk for et mindre forbrug af diesel til biler, en lavere emissionsfaktor fra det nationale energimix (større andel af vindenergi) og et mindre forbrug af brændstof til lods- og slæbebåde.


- Rederiernes skibe bliver stadig større, så selvom godsmængden er steget, betyder det færre anløb og dermed reduceret aktivitet for vores lods- og slæbebåde. Men det er en positiv udvikling, fordi det samlede CO2-aftryk på søtransport af gods dermed falder, siger Anne Zachariassen.


Hun har desuden taget initiativ til, at Aarhus Havn ikke blot taler om CO2-neutralitet i 2030, men også helt konkret har kortlagt, hvor besparelserne skal ske for at opnå dette mål.


- En fuld elektrificering af vores maskin- og bilpark indgår som et væsentligt element. Desuden vil vi omlægge vores energiforbrug til grøn energi, ligesom vores marine brændselsforbrug skal konverteres til CO2-neutrale produkter, siger Anne Zachariassen, der fremhæver, at også er optager af at gøre hele havnen i Aarhus til den mest bæredygtige havn i Østersøområdet. Derfor har hun etableret et bæredygtighedsnetværk, hvor en række af havnens 150 virksomheder har stemplet ind med henblik på samarbejde om energiforsyning og grønne forretningsmodeller.


- Aktuelt oplever vi øgede krav om bæredygtighed fra myndighederne og dermed øgede omkostninger for virksomhederne. Bæredygtighed er morgendagens ”licens to operate”, men mange virksomheder har måske også svært ved at vide, hvad de konkret kan gøre, og her kan et stærkt netværk være til hjælp, så alle ikke skal finde hver deres løsning på samme udfordring, siger Anne Zachariassen.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte bi­o­di­ver­si­te­ten i danske farvande
- Giftig kemi fra skibe i kystnære områder får lovgivning i mod sig

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst