Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Transportorganisation efterlyser bred politisk aftale om infrastrukturen

Torsdag 8. april 2021 kl: 13:08
Af: Redaktionen

Der er brug for en langsigtet plan for infrastrukturen i Danmark, der giver borgere og virksomheder en vished om, hvilke investeringer i veje, broer og jernbaner, der er på vej. Det mener man hos interesseorganisationen DI Transport, hvor man peger på, at det kræver, at partierne i Folketinget indgår en bred aftale, der rækker mindst ti år ud i fremtiden


Grunden til DI's udmelding torsdag er, at S-Regeringen har lagt et udspil til, hvordan der skal investeres i infrastrukturen i Danmark de kommende 15 år. I udspillet har S-Regeringen afsat 105,8 milliarder kroner på investeringer i infrastrukturen, hvilket svarer til syv milliarder kroner om året.


- Regeringen vil øge investeringerne i alt fra veje til jernbaner og cykelstier, og det er hårdt tiltrængt. Vi er også stærkt tilfredse med, at regeringen har foreslået en langsigtet plan, som vil give borgere og virksomheder vished om, hvad der kommer til at ske i deres område, siger Michael Svane, der er branchedirektør i DI Transport.


DI har i et udspil til en infrastrukturplan sat årstal på, hvornår de enkelte projekter skal gennemføres. Det har regeringen ikke i sit udspil. DI opfordrer derfor til, at det bliver en del af den politiske aftale.


- Der skal laves en prioritering, så alle ved, hvilket projekt der er det næste i køen. Vi peger selv på 12 vej- og baneprojekter, som bør bliver sat i gang inden 2025. Det er for eksempel vejstrækninger, hvor bilerne ofte holder i kø, siger Michael Svane.


Helt overordnet peger S-Regeringen på de samme investeringer som DI. Men der er en række konkrete projekter, som enten ikke er med i regeringens udspil, eller som ikke er prioriteret så højt.


- Regeringen nævner slet ikke en ny midtjysk motorvej i udspillet. Det er en stor mangel, da der dermed ikke bliver sat gang i en langsigtet udvikling af trafikken gennem Jylland. Vi anbefaler, at der bliver afsat penge af til at begynde arbejdet på den midtjyske motorvej, siger Michael Svane og tilføjer:


- Når man beslutter en langsigtet plan for infrastrukturen, er det vigtigt, at der er fokus på udviklingen i både byerne og på landet. Vi skal sørge for, at det bliver muligt for virksomhederne at placere sig i alle dele af landet og skabe vækst og beskæftigelse.


Ifølge S-Regeringen er infrastrukturplanen CO2-neutral. Et grønt element i planen er, at der bliver afsat en halv milliard kroner til at sikre flere ladestandere til elbiler.


- Det er vigtigt, at vi har høje ambitioner. Vi skal have flere grønne biler på vejene, og vi skal have lastbiler og busser over på alternative brændstoffer. Investeringerne i ladestandere er en begyndelse, men det kræver også en pulje til køb af grønne lastbiler og busser. Det handler om politisk vilje, hvis vi for alvor skal gennemføre en grøn omstilling af transportsektoren, påpeger Michael Svane.


Han understreger også, at det er helt afgørende for udviklingen af infrastrukturen i Danmark, at partierne i Folketinget indgår i seriøse politiske forhandlinger, som fører til en bred politisk aftale.


I de senere år har politikerne på Christiansborg indgået en række smalle forlig, og der var været flere konkurrerende forligskredse. Op til valget i 2019 kom den daværende VLAK-Regering med et udspil for infrastrukturen sammen med Dansk Folkeparti. Men da flertallet i Folketinget skiftede, førte det ikke til en holdbar politisk aftale.


- Der er ikke sket noget i to år. Derfor er det afgørende, at der sker noget nu. Vores største ønske er, at der bliver indgået en bred politisk aftale, som rækker mange år ud i fremtiden. Det er der i den grad brug for, siger Michael Svane.


Interesserede kan se S-Regeringens udspil her:




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst