Danmark fik 482 nye lastbiler i den tunge ende
Onsdag 7. april 2021 kl: 13:11
Af: Jesper ChristensenI marts blev der nyregistreret 482 lastbiler over 16 ton i Danmark. Det er 161 flere end i marts sidste år, hvilket er en fremgang på 50 procent. I marts 2019 lå antallet af nyregistrerede lastbiler over 16 ton på 364
Ifølge Bilstatistik fra De Danske Bilimportører tog svenske Scania sig af 157 af de nyregistrerede lastbiler over 16 ton. Volvo trucks tog 136, Mercedes-Benz tog 87, mens MAN tog 66.
Statistikken viser også, at Iveco kører frem til femtepladsen med sin nye tunge lastbilserie. I marts i år blev der nyregistreret 16 nye Iveco'er i den tunge ende mod 6 i marts sidste år.
DAF tog sjettepladsen med 14, mens Renault Trucks tog syvendepladsen med 5.
Dennis Eagle, der leverer specialkøretøjer, tog ottendepladsen med en enkelt.
Tabellen nedenfor viser, at alle mærker på nær DAF og leverandøren af specialkøretøjer Toni Maurer har haft fremgang i marts i år.
Mærke | Periode | Periode året før | ||
Antal | Andel | Antal | Andel | |
Scania | 157 | 32,57 % | 116 | 36,14 % |
Volvo Trucks | 136 | 28,22 % | 82 | 25,55 % |
Mercedes-Benz | 87 | 18,05 % | 37 | 11,53 % |
MAN | 66 | 13,69 % | 54 | 16,82 % |
Iveco | 16 | 3,32 % | 6 | 1,87 % |
DAF | 14 | 2,90 % | 23 | 7,17 % |
Renault Trucks | 5 | 1,04 % | 2 | 0,62 % |
Dennis Eagle | 1 | 0,21 % | - | - |
Toni Maurer | - | - | 1 | 0,31 % |
I alt | 482 | 321 | ||
(Kilde og tabel: Bilstatistik fra De Danske Bilimportører)
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Udspil skal styrke beskyttelsen af kritisk infrastruktur
- To store batterimoduler kan lagre energi til tre-fire færgeture
- 17 millioner pakker er sendt til Danmark fra webshop'er uden for EU
- Vejspærring i Aarhus skabte lange køer
- Vognmand i Himmerland hentede tre-akslet city asfalt tip-trailer I Østjylland
- Politiet tjekkede studentervogne
- Rumænsk chauffør var påvirket - politiet beslaglagde hans lastbil
- Vognmandsorganisation roser nye regler
- Kvinde skal i fængsel for at have kørt lastbil uden kørekort
- - Flere situationer er uafklarede
- Nyt cirkulære lægger nye retningslinjer for vejafgifsbøder
- Det er en stor sejr
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |




