Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Lastbilerne er nu alle fra samme leverandør

Onsdag 31. marts 2021 kl: 12:06
Share  


Af: Redaktionen

Lastbilerne er nu alle fra samme leverandør

Hos Nordjysk Forretnings- og Industrirenovation (NFIR) i Hjørring sørger 28 lastbiler for at servicere nordjyske industrivirksomheder lokalt i Hjørring og omegn, i Aalborg og i resten af Vendsyssel med affaldshåndtering, renovation og genbrug. Det skete indtil for nylig med en vognpark på 27 Scania og en enkelt Volvo. - Med Stiholts seneste levering af en splinterny, 4-akslet Scania P 500 fik vi dog udryddet den sidste Volvo, som Jan Riisager fra NFIR udtrykker det

Jan Riisager er ansvarlig for indkøb af biler, udstyr og værkstedsdrift hos NFIR og derfor hovedansvarlig for virksomhedens vognpark, der består af 27 forvogne og en enkelt trækker og fordelt næsten ligeligt på komprimator-, hejselads- og presenningbiler.


Virksomhedens nye Scania P 500 er bygget på driftserfaringerne med en næsten tilsvarende P 450, som Stiholt leverede for et par år siden. Den har opført sig eksemplarisk, men for at have lidt flere muskler til at køre med modulvogntog, blev den nye opgraderet til 500 hk.


- Vi kører en del med modulvogntog for Dansk Retursystem mellem Svenstrup og Løsning. Ofte har vi tungt genbrugsglas med, så de 500 hk passer bedre end 450 hk. Samtidig skal den nye P 500 også bruges på ”langtur” helt over til København, så derfor har vi valgt at udruste den med sovekabine. Og endelig har vi valgt det lave P-førerhus, fordi chaufføren uanset kørselsopgave har mange daglige ind- og udstigninger, siger Jan Riisager.


I forhold til 450’eren er den nye også opgraderet fra tre til fire aksler. Det øger fleksibiliteten i vognparken, når den også kan bruges til lokal kørsel med tunge affaldscontainere.


Den nye lastbil har triplebogie med en styrbar aksel foran trækakslen og tvillingmonteret bogie. Alternativt kunne NFIR have valgt bilen med styrbare bogieaksler både foran og bag en tvillingmonteret trækaksel som 8x2/*6.


- Vi har valgt bilen som 8x2/4, fordi den ligger bedre på vejen på de lange ture. Når der er brug for at komme ind på de trange pladser, hvor en styrbar aksel bagest havde været en fordel, er den nye P 500 udrustet med ”Norges-bogie”, hvor vi kan vægtforskyde maksimalt fra den bageste bogieaksel over på trækakslen. Det gør bilen lige så manøvredygtig som en med styrbar bagaksel, og samtidig bevarer vi de gode køreegenskaber på landevejen takket være den længere akselafstand, siger Jan Riisager og fortsætter:


- Vi bilder os ind, at der er tænkt på det hele, og vi synes, at det har resulteret den perfekte bil til vores behov.


Bilen er malet i Nordjysk Forretnings- og Industrirenovations farver af Nordjysk Autolakering i Sæby. Det er Stiholts lastbilsælger Peter Munkholm, der har solgt den nye lastbil, mens Stiholt i Hjørring har stået for klargøring og levering. Hjørring-afdelingen får desuden ansvar for bilens fremtidige vedligeholdelse i kraft af en otte-årig serviceaftale med udvidet drivlinedækning - en såkaldt Drivline+-aftale.





Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Intermodal togoperatør udvider forbindelser til Østeuropa
- Politiet åbner en række nye nærpolitienheder
- Udløbsdatoen er udskudt for en række kort og beviser på transportområdet
- Polsk lastbil kørte med manipuleret takograf
- Tysk transportkoncern er tilfreds med 2020-resultatet
- Transportkoncern vil betale mere
- MAN har distribueret komfort og køreegenskaber helt ud i sine TGL- og TGM-lastbiler
- Svensk lastbilproducent får designpris for ny model
- Vognmand i Virring valgte vogn fra Vestsverige
- Dansk rederikoncern får flere trækkere fra vestsvensk lastbilproducent
- Hver fjerde transportvirksomhed vil øge antallet af lærlinge
- Arbejdsgiverorganisation kommenterer udspil om infrastrukturen

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst