Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Containerskib blokerer kanal og 10 procent af verdens søtransport

Torsdag 25. marts 2021 kl: 09:57
Share  


Af: Jesper Christensen

Containerskib blokerer kanal og 10 procent af verdens søtransport
Foto: The Suez Canal Authority (SCA))

Tirsdag satte containerskibet »Ever Given« sig på tværs af Suez-kanalen og blokerede dermed 10 procent af verdens søtransport. Skibet, der sejler under Panama-flag og bygget i 2018, er blandt verdens største containerskibe OPDATERET

Containerskib blokerer kanal og 10 procent af verdens søtransport
Foto: The Suez Canal Authority (SCA))
Det 400 meter lange og 59 meter brede skib, der har en kapacitet på omkring 20.000 teu (20-fods containere) var på vej gennem Suez-kanalen med kurs mod Rotterdam, da et vindstød angiveligt blæse skibet ud af kurs. Tirsdag var vinden i området på omkring 14 m/s. 


Siden grundstødningen har slæbebåde på vandsiden forsøgt at trække skibet på ret kurs, mens man på landsiden har forsøgt at grave skibets stævn fri af kanalkanten. Suez-kanalen besejles af omkring 50 skibe dagligt.


Torsdag først på formiddag var skibet ifølge shippingselskabet GAS atter flydende og lå langs med den ene kanal-side. Men det var ikke korrekt. På de forskellige web-sider, hvor man kan se de forskellige skibes position, ligger skibet stadig på tværs af kanalen.


Ifølge kanal-selskabet ventede mindst 64 skibe på at sejle gennem kanalen i sydgående retning, mens 42 ventede på at sejle den anden vej. Det tager typisk omkring to dage for et skib at sejle gennem Suez-kanalen.


Suez-kanalen er 190 km lang, 205 meter bred og 24 meter dyb efter en udvidelse i 2015.
















Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Branden på færgen »Scandinavian Star« skal undersøges endnu en gang
- Giv vacciner til Indien og indiske søfolk
- Dansk skibsfarten har haft medvind i første kvartal
- Nye faciliteter og havneudvikling med bæredygtigt mål skal ruste havn til fremtiden
- Corona-situationer i Indien påvirker handelsvejene
- Udslipstracker viser den faktiske udledning ned på TEU-niveau
- Ny fond skal støtte søfolk, der er hårdt ramt af corona-tiden
- Indsatsen mod corona-spredning kostede arbejdspladser hos rederierne
- - Det er godt med grøn pulje til danske færger
- Færgerederi har fået flere bookninger
- Djurslands største havn sætter stikket i og kører med el-kran
- CO2-regulering bør kunne ske på flådeniveau

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst