Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
ORGANISATIONER PÅ SØFARTSOMRÅDET:

Dansk fregat kommer til at gøre en stor forskel

Torsdag 18. marts 2021 kl: 10:30
Af: Redaktionen

Metal Maritime, der er en del af fagforbundet Dansk Metal, og rederiorganisationen Danske Rederier er meget glade for den politiske beslutningen om at sende et dansk flådefartøj til Guineabugten for at bekæmpe pirateri. Organisationerne mener, at timingen er perfekt, da efterårs- og vintermånederne på grund af vejret er højsæson for pirateri i området ud for Vestafrika

Efter den politiske opbakning vil Forsvaret i efteråret sende en dansk fregat til Guineabugten ved Vestafrika, der er i øjeblikket er hårdt plaget af pirateri og kidnapninger og betegnes med rette som verdens farligste farvand. 


- Det er godt, at Danmark som en af verdens førende søfartsnationer, tager sin del af det internationale ansvar for at beskytte skibe og søfolk mod pirateri. Det skylder vi besætningerne om bord, siger Ole Phillipsen, der er formand for Metal Maritime & CO-Søfart.


I gennemsnit sejler 30-40 danskopererede skibe i Guineabugten på daglig basis, og tre danske handelsskibe er over de seneste måneder blevet angrebet af pirater i området.


Hos Danske Rederier har man arbejdet målrettet for at få øget sikkerheden for handelsflåden og derfor er Anne H. Steffensen, administrerende direktør, taknemmelig for beslutningen.


- De mange angreb i Guineabugten er det, der har holdt os vågne om natten de sidste mange måneder, og vi har derfor haft som vores højeste prioritet at få gjort noget for søfolkenes og handelsskibenes sikkerhed. Ingen søfarende skal frygte at møde på arbejde. Alle skal kunne være sikre på at komme helskindet hjem, siger Anne H. Steffensen.


Guineabugten er et stort område, og piraterne opererer ofte langt fra kysten. De går målrettet efter at kidnappe besætningsmedlemmer for på den måde at kunne kræve løsepenge.


- Vi har haft en god dialog med forsvarsministeren og myndighederne om den uholdbare situation, og jeg tør på hele branchens vegne godt sige, at vi er taknemmelige for, at regeringen nu sætter handling bag ordene, siger Anne H. Steffensen.


Den danske fregat er udstyret med en Seahawk-helikopter og vil kunne indsætte specialoperationsstyrker fra fregattens maritime indsatsstyrke, hvis det bliver nødvendigt. Indsatsstyrken er blandt andet uddannet til at udføre undsættelsesoperationer på kaprede skibe.


- Det danske flådebrag vil uden tvivl gøre en stor forskel. Danmark går forrest og viser vejen, og jeg håber og tror, at det kan have en afsmittende effekt på andre lande. Det er blevet bemærket internationalt, at vi er meget aktive i at løse problemet fra dansk side, siger Anne H. Steffensen.




I januar udnævnte Danmark den nye særlige repræsentant for maritim sikkerhed, Jens-Otto Horslund, og øgede støtten til bekæmpelse af maritim kriminalitet med 10 millioner kroner.


Fakta om situationen i Guineabugten:
  • Over 95 procent af alle kidnapninger til søs skete sidste år i Guineabugten
  • I alt blev der registreret 130 kidnapninger, som er det højeste antal, International Maritime Bureau nogensinde har set i området
  • I 2019 blev der registreret 121 kidnapninger i Guineabugten, og i 2018 78 kidnapninger
  • Herudover kommer en lang række hændelser, hvor skibe er blevet angrebet, og pirater kan have været ombord, men besætningen ikke er blevet kidnappet
  • I januar 2021 blev »Maersk Cardiff« angrebet syd for Nigeria
  • I december 2020 blev »Maersk Cadiz« angrebet af pirater næsten samme sted
  • I november 2020 blev »Torm Alexandra« angrebet
I alle tre tilfælde slap besætningerne fysisk uskadte fra hændelserne med hjælp fra henholdsvis nigerianske og et italiensk krigsskib.

Forsvarets Efterretningstjeneste skriver i seneste risikovurdering for 2020 blandt andet, at de underlæggende årsager til pirateriet ikke forventes at ville ændre sig positivt på kort til mellemlangt sigt. FE forventer heller ikke, at Nigeria og de øvrige lande vil kunne gribe effektivt ind over for piraterne.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst