Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Sydvestjysk havn håndterede mere gods end forventet

Tirsdag 16. marts 2021 kl: 09:59
Af: Redaktionen

Selvom 2020 var præget af indsatsen mod spredning af corona-virus og Storbritanniens exit fra EU-fællesskabet, kan ledelsen i Esbjerg Havn konstatere, at 2020 endte på næsten samme niveau som året før. Havnen, der har ro/ro-forbindelser til Storbritannien og dermed påvirkes af forholdene i Storbritannien, nåede en godsomsætningen, der lå 2,3 procent under 2019

- Vi kan være godt tilfredse, siger Esbjerg Havns direktør Dennis Jul Pedersen, der forventer et roligere 2021 med uændret aktivitetsniveau, selvom udskibningen af vindkomponenter tager et dyk.


Brexit-processen var en udfordring, som Esbjerg Havn var forberedt på, da 2019 blev til 2020. Men på det tidspunkt var der ikke nogen, der anede, at der ventede en verdensomspændende pandemi. De to skelsættende begivenheder har kunnet mærkes på Esbjerg Havn.


- Da pandemien skyllede hen over Europa i foråret, medførte det jo et fuldstændigt stop på nogle områder, siger Dennis Jul Pedersen. For eksempel stoppede importen af biler fuldstændig. I marts ankom 5.765 biler. I april var det tal tæt på nul. Maj var også næsten uden biler. Men i juni steg antallet så igen til 5.285. I alt ankom 46.000 biler til havnen i 2020, hvilket var et fald fra 51.439 året før.


Godssiden har også udviklet sig ujævnt på andre områder. Flydende bulkprodukter faldt, mens sand, sten og grus steg. Håndteringen af stykgods blev næsten fordoblet i 2020 i forhold til 2019.


- I slutningen af året fik vi mere travlt igen og kunne mærke, at der skulle fyldes lagre op i Storbritannien op til Brexit. Så det har virkelig været op og ned. Men det endte bedre, end vi frygtede undervejs, siger Dennis Jul Pedersen.


I 2020 lå antallet af skibsanløb på 5.379 skibe mod 5.696 skibe i 2019, hvilket er et fald på 5,6 procent. Generelt fastholdes niveauet på de fleste skibstyper, mens det lavere antal anløb blandt andet kan forklares med en lavere aktivitet omkring de danske olie- og gasfelter.


Esbjerg Havn forventer, at aktiviteten på gods i 2021 bliver på niveau med 2020. 


- Vi tror, at gods vil ligge stabilt. DFDS–ruterne til Storbritannien skal give øget trafik og vi håber på at få nogle større skibe ind. Der er allerede blevet sat større skibe ind på ruten til Immingham, siger Dennis Jul Pedersen, havnedirektør. 
 


Antallet af håndterede trailere endte i 2020 på 84.830, hvilket var fire procent færre end i 2019. Men 2020 betød også, at der kom nye ruter til Esbjerg Havn.


- Usikkerhed skaber også muligheder. Vi fik ny ruteforbindelse til Spanien, Portugal og Irland. Det er superspændende. Usikkerheden omkring Brexit fik virksomhederne til at lede efter nye markeder, så krisetiden har også åbnet nogle nye døre, siger Dennis Jul Pedersen.


De nye ruter var med til at mindske faldet i antallet af containere. Ro/ro-godsomsætningen for hele året ender på godt 1,6 millioner tons, hvilket er 4,0 procent lavere end 2019.


Offshore vind-projekterne, der er en vigtig del af aktiviteterne på Esbjerg Havn, kørte videre uden forsinkelser gennem 2020. Ud over Horns Rev 3, blev projekterne Borssele 1+2 faktisk installeret hurtigere end forventet. Der blev udskibet 1,02 GW, hvilket er i den lavere ende af vind-aktiviteten de seneste år, men dog den største mængde udskibet fra nogen havn i Europa.


- Det tager otte år, fra man beslutter en vindfarm, til den står der. Der har været en periode, hvor ikke så meget blev sat i gang. Tilbage omkring 2015 var der ikke så stor interesse for vindenergi, fordi olieprisen var lav. Det ser vi effekten af nu, siger Dennis Jul Pedersen.


Fra 2023 begynder der til gengæld at blive travlt. Der er gang i udbudsaktivitet og tilbudsgivning på arealer og havnerelaterede aktiviteter i relation til offshore-vindmølleparker til installation fra 2023 og frem. Det er blandt andet til de danske projekter Vesterhav Syd og Vesterhav Nord, men også til de tyske projekter, der er på vej.








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst