Skibsfarten holdt dampen oppe i 2020
Torsdag 11. marts 2021 kl: 10:57
Af: RedaktionenSelvom dampskibenes tid er forbi, har dansk søfart alligevel holdt dampen oppe, når det gælder eksportniveauet i 2020. Sammelignet med 2019 - året før coronatiden - hvor eksportværdien af den danske skibsfart lå på 240,3 milliarder kroner, endte 2020 på 231,8 milliarder kroner. Trods det lidt lavere, er 2020 alligevel det hidtil næsthøjeste
- Da de første måneder af 2020 var gået, anede vi ikke, hvilket år vi stod foran. Vi vidste, at forsyningslinjerne skulle opretholdes, og at handelsflåden var fuldstændig afgørende. Men det var som at navigere i tyk tåge, og ingen kunne spå om det kommende år, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danske Rederier.
- Nu kan vi gøre status og se tilbage på et år, hvor skibsfarten stort set holdt niveauet fra 2019. Det er flot, og illustrerer at rederierne har været en af hovedårsagerne til, at vi ikke har manglet varer, siger hun.
Danske Rederier fremhæver, at i Danmark ankommer omkring 75 procent, af det, vi importerer, med skib.
Store begivenheder
Første halvdel af 2020 var blandt andet påvirket af, at olielagrene på land var fyldt samtidig med, at efterspørgslen på olie var lav. Det betød, at tankskibe kom i høj kurs som flydende olielagre, som bidrog til indtjening. Forbrugerne blev ved med at efterspørge de varer, der typisk fragtes i containere. Omvendt har udenrigsfærgerne været meget negativt påvirket af grænselukninger.
Første halvdel af 2020 var blandt andet påvirket af, at olielagrene på land var fyldt samtidig med, at efterspørgslen på olie var lav. Det betød, at tankskibe kom i høj kurs som flydende olielagre, som bidrog til indtjening. Forbrugerne blev ved med at efterspørge de varer, der typisk fragtes i containere. Omvendt har udenrigsfærgerne været meget negativt påvirket af grænselukninger.
- Selv uden coronavirus var 2020 et begivenhedsrigt år. Der var præsidentvalg i USA, Brexit blev effektueret, og handelskrigen mellem USA og Kina rasede fortsat. Det er alle begivenheder, der kan give ustabilitet på verdensmarkedet, men på trods af det, har danske rederier mere eller mindre styret lige igennem, siger Anne H. Steffensen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Lavere aktiviteter i Tyrkiet påvirkede godsmængderne hos rederikoncern
- Skærver og fast biobrændsel opvejede fald i import af fossile brændsler
- Den største havn ved Limfjorden skruer op for forventningerne
- Lodsselskab skal have ny direktør
- Politiet har sigtet 15 personer efter demonstration på Aarhus Havn
- Havn i Vendsyssel er klar til første etape af havneudvidelse
- Energihavn i Malmö får nyt jernbanespor og øger intermodaliteten
- De maritime uddannelser forsætter fremgangen
- Færger fragtede mere fragt og færre passagerer i juli
- Toldstyrelsen tjekke skibe og fandt ulovlige cigaretter
- Passagertallet var det højeste i 25 år
- Flere midler til Søfartsstyrelsens kontrol af skyggeflåde er vigtigste maritime nedslagspunkt i finanslovsudspil
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |