UNDERSØGELSE FOR INGENIØRFORENINGEN:
Coronakrisen ændrer flyvevanerne. En undersøgelse af befolkningens holdning til at rejse med fly, som Ingeniørforeningen IDA har fået gennemført, viser, at knap hver tredje borger i Danmark vil flyve mindre, når pandemien er fortid
Den aktuelle vinterferie nydes i år i stor stil herhjemme. Dobbelt så mange har forud-booket feriehuse i Danmark i februar 2021 sammenlignet med året før, viser tal fra Danmarks Statistik.
Meget tyder også på, at coronakrisen vil sætte spor sine spor, hvad angår flyvevaner i fremtiden. I en befolkningsundersøgelse, som Userneeds har lavet for Ingeniørforeningen, IDA, har 30 procent svaret: ”Jeg vil ikke flyve så ofte som før corona-krisen” eller ”jeg vil flyve kortere distancer end før corona-krisen” eller ”jeg vil helt holde op med at flyve”.
- Det er godt nyt for klimaet, at så mange har fået øjnene op for, at der er dejligt at holde ferie i Danmark, eller at man kan rejse på andre måder end med fly, siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA.
Hver danskers forbrug udleder cirka 17 ton CO2 pr. år ifølge Concito, hvor flyrejser alene står for 2-3 ton af dem. Derfor er der meget at spare i det store CO2-regnskab, hvis vi i fremtiden vælger at holde ferierne hjemme i Danmark eller bruger andre transportformer end fly for at komme rundt i Danmark og resten af verden.
- Vores befolkningsundersøgelse viser, at knap en tredjedel af befolkningen seriøst overvejer, om det nu også er nødvendigt at flyve, når man skal på ferie, eller om man kan tage bil, tog, bus eller allerbedst: cyklen, siger Thomas Damkjær Petersen.
Coronapandemien sætter måned efter måned sine tydelige spor i mange brancher blandt andet i flytrafikken. Knap 170.000 passagerer gik igennem Københavns Lufthavns terminaler i januar i år. Det er 91,9 procent færre end sidste år. Når verden åbner igen, forventes det, at flytrafikken vil stige igen.
- Det er ikke fordi, vi går ud og anbefaler, at folk slet ikke skal flyve i fremtiden. Men det er rigtig godt for det store internationale klimaregnskab, hvor vi jo har underskrevet Paris-aftalen, der forpligter os til at bidrage med at sænke CO2-udledningen væsentligt. Derfor er det sød musik i mine ører, at danskerne nu ser ud til at tænke fly mere ud af ligningen, når det handler om ferierejser, siger Thomas Damkjær Petersen.
Hos IDA peger man på, at flytransport har brug for ny luft under vingerne. IDA arbejder derfor på at begrænse udledningerne ved flyvning blandt andet udvikling af alternative brændstoffer med teknologier som power-to-x.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Påsken betød færre passgerer i lufthavn ved Aalborg
- Toldhund fandt et kilo hash gemt i valnødder
- Lufthavn lægger arealer til midlertidigt militært område
- Toldere fandt knap tre ton narkotika sidste år
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Fagforbund taber sag mod ground handling-selskab
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Bombehunde kan sniffe en hel lastbiltrailer for sprængstoffer på få sekunder
Skriv din kommentar:
Én ud af tre vil flyve mindre i fremtiden
Fredag 19. februar 2021 kl: 11:18
Af: RedaktionenCoronakrisen ændrer flyvevanerne. En undersøgelse af befolkningens holdning til at rejse med fly, som Ingeniørforeningen IDA har fået gennemført, viser, at knap hver tredje borger i Danmark vil flyve mindre, når pandemien er fortid
Den aktuelle vinterferie nydes i år i stor stil herhjemme. Dobbelt så mange har forud-booket feriehuse i Danmark i februar 2021 sammenlignet med året før, viser tal fra Danmarks Statistik.
Meget tyder også på, at coronakrisen vil sætte spor sine spor, hvad angår flyvevaner i fremtiden. I en befolkningsundersøgelse, som Userneeds har lavet for Ingeniørforeningen, IDA, har 30 procent svaret: ”Jeg vil ikke flyve så ofte som før corona-krisen” eller ”jeg vil flyve kortere distancer end før corona-krisen” eller ”jeg vil helt holde op med at flyve”.
- Det er godt nyt for klimaet, at så mange har fået øjnene op for, at der er dejligt at holde ferie i Danmark, eller at man kan rejse på andre måder end med fly, siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA.
Hver danskers forbrug udleder cirka 17 ton CO2 pr. år ifølge Concito, hvor flyrejser alene står for 2-3 ton af dem. Derfor er der meget at spare i det store CO2-regnskab, hvis vi i fremtiden vælger at holde ferierne hjemme i Danmark eller bruger andre transportformer end fly for at komme rundt i Danmark og resten af verden.
- Vores befolkningsundersøgelse viser, at knap en tredjedel af befolkningen seriøst overvejer, om det nu også er nødvendigt at flyve, når man skal på ferie, eller om man kan tage bil, tog, bus eller allerbedst: cyklen, siger Thomas Damkjær Petersen.
Coronapandemien sætter måned efter måned sine tydelige spor i mange brancher blandt andet i flytrafikken. Knap 170.000 passagerer gik igennem Københavns Lufthavns terminaler i januar i år. Det er 91,9 procent færre end sidste år. Når verden åbner igen, forventes det, at flytrafikken vil stige igen.
- Det er ikke fordi, vi går ud og anbefaler, at folk slet ikke skal flyve i fremtiden. Men det er rigtig godt for det store internationale klimaregnskab, hvor vi jo har underskrevet Paris-aftalen, der forpligter os til at bidrage med at sænke CO2-udledningen væsentligt. Derfor er det sød musik i mine ører, at danskerne nu ser ud til at tænke fly mere ud af ligningen, når det handler om ferierejser, siger Thomas Damkjær Petersen.
Hos IDA peger man på, at flytransport har brug for ny luft under vingerne. IDA arbejder derfor på at begrænse udledningerne ved flyvning blandt andet udvikling af alternative brændstoffer med teknologier som power-to-x.
Mand | Kvinde | 18-34 år | 35-49 år | 50-70 år | Alle | |
Jeg vil ikke flyve så ofte som før corona-krisen | 23 % | 22 % | 24 % | 21 % | 23 % | 23 % |
Jeg vil flyve kortere distancer end før corona-krisen | 7 % | 5 % | 8 % | 5 % | 4 % | 6 % |
Jeg vil helt holde op med at flyve | 4 % | 2 % | 4 % | 2 % | 2 % | 3 % |
Jeg fløj ikke før corona-krisen | 21 % | 20 % | 16 % | 20 % | 25 % | 21 % |
Jeg vil flyve mere end før corona-krisen | 13 % | 12 % | 15 % | 14 % | 10 % | 13 % |
Det ved jeg ikke | 33 % | 40 % | 34 % | 39 % | 37 % | 37 % |
(Kilde og tabel: IDA)
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Påsken betød færre passgerer i lufthavn ved Aalborg
- Toldhund fandt et kilo hash gemt i valnødder
- Lufthavn lægger arealer til midlertidigt militært område
- Toldere fandt knap tre ton narkotika sidste år
- Refusion af flybilletter kunne ske via passagerernes rejseagent
- Transport-koncern fra Esbjerg havde fremgang på bundlinien
- Lavere efterspørgsel og overkapacitet påvirkede resultatet hos tysk transportkoncern
- Fagforbund taber sag mod ground handling-selskab
- Toldstyrelsen opfordrer virksomheder til at forberede sig på nyt it-system til eksport
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Bombehunde kan sniffe en hel lastbiltrailer for sprængstoffer på få sekunder
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |