Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

FN's maritime organisation har pirateri på dagsordenen

Onsdag 17. februar 2021 kl: 12:15
Af: Redaktionen

FN's søfartsorganisation, IMO, opfordrer sine medlemslande til at engagere sig i arbejdet mod pirateri i Guineabugten ud til det sydlige Atlanterhav. Organisationen vil tage emnet om pirateri i farligste farvand ud for Vestafrika op på et møde i sin "Maritime Safety Committee" til maj

I et brev til alle medlemslande udtrykker IMO's generalsekretær, Kitack Lim sin bekymring over den dårlige sikkerhedssituation i Guineabugten. Ikke mindst efter et piratangreb på et containerskib 23. januar endte med, at et besætningsmedlem blev dræbt, og 15 blev kidnappet.


Gennem de seneste år er antallet af piratangreb og kidnapninger af besætningsmedlemme på skibe i området steget. Tre danske skibe er blevet angrebet i løbet af de seneste måneder. Derfor er organisationen Danske Rederier også tilfreds med, at IMO nu melder sig ind i kampen.


- Det er ikke et sekund for tidligt, at IMO kommer på banen på denne dagsorden. Vi har fra dansk side været nogle af dem, som har råbt allerhøjest og gjort mest for at gøre politikere og myndigheder opmærksomme på problemet. Herhjemme er vi blevet hørt af politikerne, men hvis situationen skal blive bedre, afhænger det netop af, at problemet får international opmærksomhed, siger Anne H. Steffensen, der er adminitrerende direktør i Danske Rederier.


I januar udnævnte Danmark en ny særlig repræsentant for maritim sikkerhed og øgede samtidig støtten til bekæmpelse af maritim kriminalitet med 10 millioner kroner.


Desuden har forsvarsminister Trine Bramsen (S) - blandt andet efter flere møder med Danske Rederier - meldt ud, at hun forsøger at skaffe opbakning til en international militær indsats i Guineabugten. 
 

- Det står allerøverst på vores prioriteringsliste at få forbedret sikkerheden for handelsflåden i Guineabugten, så vi kommer til at bidrage med alt, hvad vi kan i IMO, ligesom vi ser frem til, at Danmark deltager aktivt med relevante myndigheder i arbejdet, siger Anne H. Steffensen.
 

I brevet til medlemslandene beskriver IMO, at der nedsættes en arbejdsgruppe, som skal arbejde med problemet, ligesom landene opfordres til koordinere en indsats for at påvirke beslutningstagere.
 

- Det er positivt, at problemet nu er løftet højt op på dagsordenen i FNs søfartsorganisation, og jeg håber, at det sammen med andre tiltag kommer til at gøre en forskel, siger Anne H. Steffensen.
 

Fakta om Guineabugten:
  • Over 95 procent af alle kidnapninger til søs skete sidste år i Guineabugten
  • I alt blev der ifølge International Maritime Bureau (IMB) registreret 130 kidnapninger, hvilket er det højeste antal, IMB nogensinde har set i området
  • I 2019 blev der registreret 121 kidnapninger i Guineabugten, og i 2018 var der 78 kidnapninger
  • Herudover kommer en lang række hændelser, hvor skibe er blevet angrebet, og pirater kan have været ombord, men uden at lykkes med at kidnappe besætningen
  • I januar blev »Maersk Cardiff« angrebet syd for Nigeria
  • I december 2019 blev »Maersk Cadiz« angrebet af pirater næsten samme sted
  • I november 2020 blev »Torm Alexandra« angrebet
I alle tre tilfælde slap besætningerne heldigvis fysisk uskadte fra hændelserne med hjælp fra henholdsvis nigerianske og et italiensk krigsskib.

  • Forsvarets Efterretningstjeneste skriver i seneste risikovurdering for 2020blandt andet, at de underlæggende årsager til pirateriet ikke forventes at ville ændre sig positivt på kort til mellemlangt sigt. De forventer heller ikke, at Nigeria og de øvrige lande vil kunne gribe effektivt ind over for piraterne




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst