Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
VOGNMANDSORGANISATION MENER:

Næste skridt må være 40 tons og fem-akslede lastbiler

Onsdag 13. januar 2021 kl: 09:48
Share  


Af: Redaktionen

Der er efter vognmandsorganisationen DTL's mening sund klimafornuft i at tillade fem-akslede lastbiler med tilladt totalvægt på 40 tons. Men det kræver, at politikerne på Christiansborg beslutter sig for at tillade lastbiler i den størrelse på de danske veje. DTL peger på, at hvis vognmændene skal nå at bestilles nye biler, så de er klar til nye miljøzonekrav om knap et år, skal reglerne ændres meget snart

En fremtidig model med fem-akslede 40 tons-lastbiler kræver en ændring af bekendtgørelsen om vægt- og dimensioner. Her skal 32 ton ændres til 40 ton. Hos DTL-Danske Vognmænd ser man intet til hinder for, at politikerne kan sige god for den ændring, som så vil kunne træde i kraft for eksempel pr. 1. juli i år.


DTL - Danske Vognmænd har derfor skrevet til transportminister Benny Engelbrecht og til Færdselsstyrelsen, for at gøre dem opmærksomme på vigtigheden af en afklaring. Ikke bare af hensyn til de enkelte DTL-medlemmers konkrete investeringer, men også fordi beslutningen om at tillade fem-akslede lastbiler på 40 tons totalvægt efter DTL's mening vil være til fordel for miljøet og dermed bidrage til regeringens ambitioner om reduceret CO2-udslip.


- Med de lange leveringstider, der er på nye lastbiler, så haster det med at få en sådan beslutning meldt ud, så lastbilerne med fem aksler og 40 tons kan bestilles hjem, siger administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd, Erik Østergaard.


- Angiveligt ligger der allerede en færdig rapport hos myndighederne om spørgsmålet, og så vidt vi er orienteret, så skulle konklusionen være positivt indstillet overfor fem-akslede 40 tons lastbiler, siger han videre.


Det handler imidlertid ikke kun om vognmændenes pengepung. DTL peger på, at fem-akslede 40 tons lastbiler vil være en betydelig gevinst for klimaet.


- Transporterhvervet arbejder jo hele tiden på at finde veje til mere effektiv transport og logistik, for eksempel optimering af kørselsmønstre, kapacitetsudnyttelsen og levering af varer i ydertimerne. Men det kan altså også skabes ved længere vogntog og øget totalvægt af selve køretøjerne. Og derfor bliver behovet for en afklaring presserende, påpeger Erik Østergaard.


Dobbelttrailere bør også indgå
I henvendelsen til ministeren og myndighederne slår DTL-Danske Vognmænd på særligt to spørgsmål: 
  • Tilladelse til dobbelttrailere, altså hvor der indgår to standardsættevogne i vogntoget op til 34,5 meter. Den løsning vurderes at få en endnu større klimaeffekt end de nuværende modulvogntog, da der kan transporteres flere varer på en mere energieffektiv måde. Det vurderes at kunne give en samlet årlig CO2-fortrængning på cirka 110.000 ton CO2 og en samlet besparelse for branchen i udgifter til diesel på cirka 250 millioner kroner årligt
  • En forhøjelse af totalvægten for fem-akslede lastbiler, fordi det vil øge energieffektiviteten

I sin henvendelse til transportministeren og de relevante myndigheder, har DTL tilkendegivet, at det er ønskeligt om 40 tons på 5 aksler er tænkt til alle lastbiler og formål, og at hvis man ønsker at give øget totalvægt til særligt (klimavenlige lastbiler, med tungere fremdriftsteknologi, så må man gå højere op - for eksempel til 42 tons på fem aksler.




Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Norsk jernbaneoperatør kører ferske fisk med tog til Padborg
- Grundlægger af autotransportfirma er død
- Ulovligt fyrværkeri bliver sendt som pakker
- Bro over Ribe Å skal leve længere
- Toldere har tilbageholdt over 400 kilo ulovligt fyrværkeri
- Chauffører får bedre adgangsveje og forhold på havnen i Esbjerg
- Energiselskab får ny salgschef
- Vognmand ved Viborg valgte vogn med løve, kran og hejs
- Havn får medhold i Landsretten i sag mod færgerederi
- Det er umuligt at forudsige, hvordan fremtidens brændstofmarked vil se ud
- Randers-vognmand håndterer gods med et gående gulv
- Mistænkelig varebil var kendt af politiet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst