SAG OM LØN TIL RUMÆNSK CHAUFFØR I DANMARK:
I den dom, som Københavns Byret afsagde mandag 23. november i en sag, hvor en rumænsk chauffør ansat i det norsk-ejet slovakisk vognmandsfirma Bring Trucking a.s. havde krævet efterbetaling af løn efter danske forhold, lade dommeren vægt på, at der ikke var tale om udstationering, da chaufføren under sin ansættelse blandt andet havde udført transport i Danmark - sædvanligvis fra Danmark - som byretten konkluderede i maj 2018, da den besluttede, at sagen kunne behandles ved en dansk domstol. Advokatfirmaet Njord, der førte sagen for Bring Trucking a.s., fremhæver i en kommentar til afgørelsen, at sagen af mange grunde har stor principiel betydning for den danske og den europæiske transport- og logistikbranche
Advokatfirmaet Njord fremhæver:
Det er derfor advokatfirmaet Njord's vurdering, at Københavns Byrets afgørelse er korrekt.
Njord forklarer videre, at sagen blev anlagt i 2017 og blev afgjort på baggrund af de regler, der fandt anvendelse på daværende tidspunkt. Sidenhen er der med virkning fra 1. januar 2021 vedtaget ny dansk lovgivning vedrørende overenskomst og minimumsløn. I EU-regi er der ligeledes vedtaget sektor-specifikke udstationeringsregler for vejtransportbranchen, som træder i kraft i februar 2022.
"Københavns Byrets dom i nærværende sag betyder derfor ikke nødvendigvis, at en udenlandsk chauffør ikke i fremtiden vil have mulighed for at kræve dansk løn fra sin udenlandske arbejdsgiver, hvis chaufføren kører transport i Danmark", kommenterer advokatfirmaet Njord og påpeger, at dommen dog slår dog fast, at netop det spørgsmål skal afgøres af specifik lovgivning, som arbejdsgiveren har mulighed for at forholde sig og kan indrette sig efter i sin forretning.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fransk bilproducent ombyggeder diesellastbil til elektrisk lastbil
- - Vi er tilfredse og rækker hånden ud
- - Det er utrolig positivt
- Energiforbruget i Danmark er faldet en smule
- Transportministerens idé om at fjerne varebilstilladelser blev fjernet
- - Jeg vil være en moderne leder
- ADR-transporter kører ofte på den anden side af reglerne
- Fransk trækker kørte fire stjerner hjem i sikkerhedstest
- Jumbotrailer med hydraulisk rampe kan bruges til maskintransport
- Fem stjerne i sikkerhedstest udløser kommentarer
- Syv lastbilproducenter har fået tjekket sikkerheden
- Elektriske lastbiler har fået en større andel
Skriv din kommentar:
Forsvarsadvokat er tilfreds med dommen
Onsdag 2. december 2020 kl: 13:44
Af: Jesper ChristensenI den dom, som Københavns Byret afsagde mandag 23. november i en sag, hvor en rumænsk chauffør ansat i det norsk-ejet slovakisk vognmandsfirma Bring Trucking a.s. havde krævet efterbetaling af løn efter danske forhold, lade dommeren vægt på, at der ikke var tale om udstationering, da chaufføren under sin ansættelse blandt andet havde udført transport i Danmark - sædvanligvis fra Danmark - som byretten konkluderede i maj 2018, da den besluttede, at sagen kunne behandles ved en dansk domstol. Advokatfirmaet Njord, der førte sagen for Bring Trucking a.s., fremhæver i en kommentar til afgørelsen, at sagen af mange grunde har stor principiel betydning for den danske og den europæiske transport- og logistikbranche
Advokatfirmaet Njord fremhæver:
- at Københavns Byrets dom er meget klar og fastslår, at det ikke er muligt for en international chauffør at gøre krav på dansk løn over for sin udenlandske arbejdsgiver, hvis der i ansættelsesforholdet er indgået en lovvalgsaftale, som henviser til loven i en anden medlemsstat. Det gælder uanset om den udenlandske chauffør sædvanligvis udfører sit arbejde som international chauffør i eller fra Danmark.
- at dommen er tilfredsstillende for de mange udenlandske vognmandsvirksomheder, der i kraft af reglerne om fri bevægelighed på Det Indre Marked leverer internationale transportydelser til og fra Danmark
- at hvis chaufføren havde fået medhold i sit krav, ville det have medført en helt uoverskuelig og uforudsigelig retstilstand for disse vognmænd
Det er derfor advokatfirmaet Njord's vurdering, at Københavns Byrets afgørelse er korrekt.
Njord forklarer videre, at sagen blev anlagt i 2017 og blev afgjort på baggrund af de regler, der fandt anvendelse på daværende tidspunkt. Sidenhen er der med virkning fra 1. januar 2021 vedtaget ny dansk lovgivning vedrørende overenskomst og minimumsløn. I EU-regi er der ligeledes vedtaget sektor-specifikke udstationeringsregler for vejtransportbranchen, som træder i kraft i februar 2022.
"Københavns Byrets dom i nærværende sag betyder derfor ikke nødvendigvis, at en udenlandsk chauffør ikke i fremtiden vil have mulighed for at kræve dansk løn fra sin udenlandske arbejdsgiver, hvis chaufføren kører transport i Danmark", kommenterer advokatfirmaet Njord og påpeger, at dommen dog slår dog fast, at netop det spørgsmål skal afgøres af specifik lovgivning, som arbejdsgiveren har mulighed for at forholde sig og kan indrette sig efter i sin forretning.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Fransk bilproducent ombyggeder diesellastbil til elektrisk lastbil
- - Vi er tilfredse og rækker hånden ud
- - Det er utrolig positivt
- Energiforbruget i Danmark er faldet en smule
- Transportministerens idé om at fjerne varebilstilladelser blev fjernet
- - Jeg vil være en moderne leder
- ADR-transporter kører ofte på den anden side af reglerne
- Fransk trækker kørte fire stjerner hjem i sikkerhedstest
- Jumbotrailer med hydraulisk rampe kan bruges til maskintransport
- Fem stjerne i sikkerhedstest udløser kommentarer
- Syv lastbilproducenter har fået tjekket sikkerheden
- Elektriske lastbiler har fået en større andel
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |