Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
SAG OM LØN TIL RUMÆNSK CHAUFFØR I DANMARK:

Forsvarsadvokat er tilfreds med dommen

Onsdag 2. december 2020 kl: 13:44
Share  


Af: Jesper Christensen

I den dom, som Københavns Byret afsagde mandag 23. november i en sag, hvor en rumænsk chauffør ansat i det norsk-ejet slovakisk vognmandsfirma Bring Trucking a.s. havde krævet efterbetaling af løn efter danske forhold, lade dommeren vægt på, at der ikke var tale om udstationering, da chaufføren under sin ansættelse blandt andet havde udført transport i Danmark - sædvanligvis fra Danmark - som byretten konkluderede i maj 2018, da den besluttede, at sagen kunne behandles ved en dansk domstol. Advokatfirmaet Njord, der førte sagen for Bring Trucking a.s., fremhæver i en kommentar til afgørelsen, at sagen af mange grunde har stor principiel betydning for den danske og den europæiske transport- og logistikbranche

Advokatfirmaet Njord fremhæver:
  • at Københavns Byrets dom er meget klar og fastslår, at det ikke er muligt for en international chauffør at gøre krav på dansk løn over for sin udenlandske arbejdsgiver, hvis der i ansættelsesforholdet er indgået en lovvalgsaftale, som henviser til loven i en anden medlemsstat. Det gælder uanset om den udenlandske chauffør sædvanligvis udfører sit arbejde som international chauffør i eller fra Danmark. 
  • at dommen er tilfredsstillende for de mange udenlandske vognmandsvirksomheder, der i kraft af reglerne om fri bevægelighed på Det Indre Marked leverer internationale transportydelser til og fra Danmark
  • at hvis chaufføren havde fået medhold i sit krav, ville det have medført en helt uoverskuelig og uforudsigelig retstilstand for disse vognmænd

Det er derfor advokatfirmaet Njord's vurdering, at Københavns Byrets afgørelse er korrekt.


Njord forklarer videre, at sagen blev anlagt i 2017 og blev afgjort på baggrund af de regler, der fandt anvendelse på daværende tidspunkt. Sidenhen er der med virkning fra 1. januar 2021 vedtaget ny dansk lovgivning vedrørende overenskomst og minimumsløn. I EU-regi er der ligeledes vedtaget sektor-specifikke udstationeringsregler for vejtransportbranchen, som træder i kraft i februar 2022. 


"Københavns Byrets dom i nærværende sag betyder derfor ikke nødvendigvis, at en udenlandsk chauffør ikke i fremtiden vil have mulighed for at kræve dansk løn fra sin udenlandske arbejdsgiver, hvis chaufføren kører transport i Danmark", kommenterer advokatfirmaet Njord og påpeger, at dommen dog slår dog fast, at netop det spørgsmål skal afgøres af specifik lovgivning, som arbejdsgiveren har mulighed for at forholde sig og kan indrette sig efter i sin forretning. 






Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havarikommission advarer mod lås på lommevogne
- Fire mænd har fået lange fængselsdomme
- Materiel-udlejer har taget to af de lange
- Benzin- og olieselskab kører ud med ny tre-akslet trækker
- 85 procent af arbejdet på kanal-skib er færdigt
- Politiet på Fyn gentog varebilkontrol - med samme resultat
- Danske lastbiler under transit er undtaget fra svenske covid-restriktioner
- Udenlandske chauffører er undtaget
- Vognmand og chauffør idømt 260.000 kroner i bøde
- Brint en lovende energibærer
- Bagtipkærren er tre-akslet og har to tårne
- Tysk transportkoncern melder sig ind i lobby for brint-forkæmpere

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst