Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Partnerskab sigter på udvikling af brintfærge

Torsdag 26. november 2020 kl: 12:13
Share  


Af: Redaktionen

Den danske rederikoncern, som blandt andet er kendt for sin færgeforbindelse mellem København og Oslo - senest med Frederikshavn som havn på ruten mellem Danmark og Norge - har sammen med sine partnere ansøgt om EU-støtte til udvikling af en færge, der drives af elektricitet fra et brintbrændselscellesystem, der kun udleder vand. Bæredygtigt fremstillet brint skal produceres af et projekteret offshore vindenergidrevet elektrolyseanlæg i Storkøbenhavn

Gruppen virksomheder vil udvikle en 100 procent brint-elektrisk færge - som udgangspunkt til DFDS’ rute Oslo-Frederikshavn-København - med et brintbrændselscellesystem, der kan producere op til 23 MW til færgens el-motorer.


- De største brændselscellesystemer i dag producerer kun 1-5 MW, og udviklingen af ​​sådanne store brændselscelleinstallationer til en elektrisk færge er en monumental opgave. Vi kan kun lykkes i partnerskab med virksomheder, der tilsammen råder over noget af verdens fineste ekspertise inden for design, godkendelse, bygning, finansiering og drift af innovative skibe, siger Torben Carlsen, der er administrerende direktør for DFDS.


Partnerskabet, der står bag opgaven, omfatter DFDS, ABB, Ballard Power Systems Europe, Hexagon Purus, Lloyd's Register, Knud E. Hansen, Ørsted og Dansk Skibs Kredit.


- Sammen forventer vi at blive i stand til at gøre disse brændstoftyper og teknologier kommercielt bæredygtige, hvilket er nøglen til industriens transformation til klimaneutralitet. Det er også det ultimative mål for DFDS’ klimahandlingsplan, siger Torben Carlsen.


Partnerskabet har ansøgt om støtte fra EU's Innovationsfond for at fremskynde processen og i lyset af den offentlige interesse i at udvikle sådan teknologi. Da der ikke findes nogen færger af denne art i verden i dag, og der derfor er betydelig usikkerhed forbundet med det, vil udviklingen af ​​færgen kræve offentlig involvering. Men hvis projektet udvikler sig som forventet, kunne færgen være i fuld drift på ruten eller andetsteds i 2027.


Brinten til færgens brændselscellesystem skal produceres lokalt i Storkøbenhavn på basis af havvind. Projektet vil undersøge, hvordan man optimalt kan integrere det med det lokale energisystem.


Færgen, der har arbejdsnavnet Europa Seaways, er designet til 1.800 passagerer og har kapacitet til 120 lastvogne eller 380 biler.


Færge- og ruteoversigt

Strømproduktion ombord

PEM brændselsceller

Motorkraft

23MW

Brændstof

Komprimeret brint

Brændstofskapacitet

44T

Passagerkapacitet

1.800

Trailer- og bilkapacitet

2.300 lanemeter

Rute

København - Frederikshavn - Oslo

Rundtur-varighed

48 times

Bunkerinterval

48 timer

CO2e/årlig emissionsreduktion

64.000 tons





Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- 85 procent af arbejdet på kanal-skib er færdigt
- Flyvninger fra De Forenede Arabiske Emirater er blevet stoppet midlertidigt
- Norges regering vil støtte lavprisflyselskab
- Flyselskab mangler at betale ubrugte flybilletter tilbage og er meldt til politiet
- Brint en lovende energibærer
- Færgerederi sejler en ekstra tur mellem Bornholm og Sjælland
- Antallet af solgte rejser nåede kan en femtedel
- De første kinesiske el-busser er kommet til Odense
- Konkurrencemyndigheder godkender nyt samarbejder mellem lufthavn og it-selskab
- Adgang til HVO ét af de vigtigste redskaber
- Norsk lavprisflyselskab lægger ny plan med fokus på Europa
- Passagertallet faldt med 22,7 millioner passagerer i 2020

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst