Shuttle-tog kører mellem Sverige og Danmark
Tirsdag 17. november 2020 kl: 10:51
Af: Jesper ChristensenTirsdag 10. november kørte godstogsoperatøren DB Cargo Scandinavia det første tog i selskabets nye Scandinavian Rail Shuttle fra Taulov ved Fredericia til Katrineholm ved Stockholm i Sverige
Med afgangen har DB Cargo Scandinavia sat gang i sin første direkte, intermodale baneløsning mellem Sverige og Danmark. Transporten tager 13 timer, kører i tre rundløb om ugen og er en milepæl for DB Cargo Scandinavia, der i de seneste år har udvidet sit engagement i Sverige.
- Med afgang om aftenen og kun 13 timers transporttid er det en attraktiv mulighed for virksomheder for at få transporteret deres varer miljøvenligt og effektivt, siger Thomas Vestergaard, der er Head of International Sales i DB Cargo Scandinavia.
Afstanden ad landevejen mellem Taulov i Trekantsområdet og Katrineholm ved Stockholm er 753 kilometer. En lastbil, der kan holde en gennemsnitshastighed på 75 kilometer i timen, skal bruge 10 køretimer plus pauser på at komme fra Taulov til Katrineholm. Dermed kan shuttletoget matche landevejstransport, da togets trailere kan sendes videre uden forsinkelse, hvis der er chauffører med fuld køretid tilrådighed, når de er løftet af toget.
Helt konkret kan Scandinavian Rail Shuttle tage lastbiltrailere, veksellad og containere. Fuldt lastet med, hvad der svarer til 38 trailere, kan toget blive op til 670 meter langt. Transporten fungerer som en shuttle, som virksomheder kan koble sig på, når de har behovet for det. Efter DB Cargo og kunden har lavet en aftale, vil kunden let og ad hoc kan booke transporterne på nettet. Undervejs vil DB Cargo Scandinavias folk stå klar med hjælp og rådgivning i brug af løsningen.
- Jernbanen kan tilbyde en grøn transportløsning, og vi kan endda tilbyde et ’Carbon Footprint Certificate’, så vores transportkunder kan dokumentere CO2-besparelsen, og dermed den grønne effekt ved at bruge jernbanen fremfor vejen,” siger Thomas Vestergaard.
Fra vej til bane
Brugerne af Scandinavian Rail Shuttle er kunder, der flytter fra vej til jernbane, og det er alt fra konsumvarer til Sverige og papir og stål fra Sverige, der transporteres.
- Det er en fleksibel transportløsning, som får kundernes gods frem over natten, og i DB Cargo Scandinavia er vi stolte af at stå for alle dele af den. Vi ser meget frem til at køre mellem Taulov og Katrineholm, og vores folk er helt klar til opgaven, siger Thomas Vestergaard.
Planen er, at der fra efteråret 2021 kører fem rundløb om ugen.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Tysk logistikkoncern skal distribuere reservedele til tyske lastbiler og busser - i Australien og New Zealand
- Tysk transport- og logistik-koncern overtager samarbejdspartner
- Midaldrende mand kørte frontalt ind i modkørende lastbil
- To virksomheder vandt transportpris
- Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andre
- DM for lærlinge bliver det hidtil største
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |