Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
DYRETRANSPORTCHAUFFØRER GENTAGER:

Det skal være slut nu

Mandag 12. oktober 2020 kl: 20:11
Af: Jesper Christensen

En række lastbilchauffører, der beskæftiger sig med transport af grise - fra smågrise over slagtesvin til voksne søer - har i en længere periode forsøgt at råbe offentligheden, politikerne, regeringen og organisationer op - blandt andet via et stormøde. Flere fagmedier har haft fokus på chaufførernes forhold - her på transportnyhederne.dk har vi også skrevet om problemstillingen for chaufførerne

Nu sender dyretransportchaufførerne endnu et advarselssignal:


- Vi har forsøgt at få offentligheden samt befolkningen til at forstå, at vi chauffører, der betjener vogntogene, som transporterer slagtesvin og slagtekvæg fra landmændene til slagterierne, i det daglige rammes af bøder i størrelsesordenen 10.000-15.000 og 20.000 kroner for situationer, vi simpelthen ikke kan undgå og ikke er uddannet til at kunne undgå. 


- Vi har forsøgt at få forståelse for at vi, der kun ser dyrene under selve læsningen - det vil sige 15 til 20 sekunder -selvfølgeligt ikke skal bære et ansvar for, om de dyr, landmanden har sat ud i udleveringsrummet, og som vi herefter tager med, er transportegnede. 

- Vi har forsøgt at vise offentligheden, at vi ikke kan undgå, at der af og til slipper et ikke transportegnet dyr med. Samt forsøgt at få forståelse for, at ansvaret for dyrenes transportegnethed skal ligge hos landmanden, som har fulgt dyret helt fra fødsel til slagtetidspunkt og derved kender dyrets tilstand. 

- Vi må konstatere, at dette forsøg på at skabe forståelse for den urimelige situation, vi står i, hvor vi risikerer megabøder blot ved at gå på arbejde, ikke er lykkedes. 

- Vi har hørt på en hel masse velmenende snak, men der er intet konkret sket overhovedet.

- Når vi starter lastbilen i morgen, står systemet klar til at pålægge nye bøder på 10.000-15.000 eller 20.000kroner. Tanken om disse bøder stresser os alle helt vildt. Og den stress, der eksisterer blandt os i det daglige, medvirker på ingen måde til at få den ro og fred, der skal til for at passe vores arbejde bedst tænkeligt. Tværtimod er det vores opfattelse, at dyrevelfærdet påvirkes negativt af denne helt skæve fordeling af ansvaret for, om dyrene er transportegnede. 

- Vi trækker håndbremsen, fordi ingen i offentligheden har taget vores situation alvorlig, så reglerne om vores ansvar er blevet ændret til et ansvar, der udelukkende skal hvile der, hvor der er mulighed for, at bære ansvaret på et fornuftigt grundlag. 


- Det her er ikke en faglig konflikt mellem arbejdstager og arbejdsgiver. Vi trækker derimod håndbremsen og forlader førerhuset, fordi vi nu desværre må konstatere, at vi må beskytte os selv, vores familier og vores økonomi mod den ruin, vi risikerer ved blot at passe vores job.

- Vi blev på jobbet og sikrede en vigtig del af forsyningen af råvarer, da de fleste andre gik hjem under coronaen. Vi havde håbet på en smule goodwill. Den fik vi så heller ikke. 


- Vi ser os derfor nødsaget til at afholde endnu et møde for dyretransportchauffører søndag 25. oktober. På mødet skal vi drøfte, om der er sket en udvikling i sagen, eller om vi ser os nødsaget til at trække håndbremsen onsdag 28. oktober og indstille alle dyretransporter. Hvilket vi ikke håber bliver nødvendigt. 


Interesserede kan læse mere om problemstillingen her:




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Forhandlernetværk effektiviserer og konsoliderer ekspertisen
- Vognmand har overført en ny tre-akslet anhænger til sit hovedsæde i Brabarnd
- Politiet har beslaglagt knap 3.000 køretøjer
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Lastvognsservice på Avedøre Holme er kommet godt fra start - søger flere mekanikere
- Belgisk producent af busser og trailere er blevet delt i to
- Lastbilleverandører sætter fokus på lastvognsmekanikeruddannelsen under DM i Skills
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst